Toimitusehdon mukainen toimitusajan vahvistus ja lupaus
Kaarakainen, Nea (2024)
Kaarakainen, Nea
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038960
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi ABB oy, IEC LV Motors Vaasa. ABB on maailmanlaajuinen moottorivalmistaja ja energiatehokkaiden moottoreiden edelläkävijä. Tutkimuksen tavoitteena oli auttaa parantamaan yrityksen toimitusvarmuutta ja siten asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen näkökulmaksi valittiin asiakastyytyväisyys ja sen merkitys. Tutkimuskysymykset keskittyivät toimitusajan näkyvyyteen tilaus- toimitusprosessin eri vaiheissa, toimitusvarmuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja toimitusehtojen ilmentymiseen prosessissa, rajautuen CPT-toimitusehtoon.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja tutkimus toteutettiin ABB IEC LV Motors Vaasan henkilökunnan teemahaastatteluina. Haastattelujen tavoitteena oli saada kokonaiskuva tilaus-toimitusprosessista ja sen eri vaiheissa ilmenevistä toimitusajoista sekä toimitusvarmuuteen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään kehitysehdotuksia toimitusvarmuuden parantamiseksi ja siten myös asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi. Analyysissä korostettiin laadullisen tutkimuksen ominaispiirteitä.
Tutkimuksessa tehtiin kuvaus tilaus-toimitusprosessista toimitusvarmuuden näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa löydettiin toimitusvarmuutta heikentäviä tekijöitä sekä kehitysehdotuksia toimitusvarmuuden parantamiseksi. Tutkimuksen avulla havaittiin myös vaihtelevia näkemyksiä työntekijöiden kokemuksissa omasta vaikutusmahdollisuudestaan toimitusvarmuuteen.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja tutkimus toteutettiin ABB IEC LV Motors Vaasan henkilökunnan teemahaastatteluina. Haastattelujen tavoitteena oli saada kokonaiskuva tilaus-toimitusprosessista ja sen eri vaiheissa ilmenevistä toimitusajoista sekä toimitusvarmuuteen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään kehitysehdotuksia toimitusvarmuuden parantamiseksi ja siten myös asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi. Analyysissä korostettiin laadullisen tutkimuksen ominaispiirteitä.
Tutkimuksessa tehtiin kuvaus tilaus-toimitusprosessista toimitusvarmuuden näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa löydettiin toimitusvarmuutta heikentäviä tekijöitä sekä kehitysehdotuksia toimitusvarmuuden parantamiseksi. Tutkimuksen avulla havaittiin myös vaihtelevia näkemyksiä työntekijöiden kokemuksissa omasta vaikutusmahdollisuudestaan toimitusvarmuuteen.