Ruoan verkkokaupan kehittyminen koronaviruspandemian aikana : case - K-Citymarket Lahti Karisma
Savolainen, Kiia (2024)
Savolainen, Kiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää K-Citymarket Lahti Karisman ruoan verkkokaupan kehittymistä koronaviruspandemian aikana ja miten se vaikutti kyseisen yrityksen liiketoimintaan. Tavoitteen saavuttamiseksi kehitystä tutkittiin erilaisten liiketoiminnan diagrammien avulla.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin koronaviruspandemiaan, ruoan verkkokauppaan, päivittäistavarakauppaan, asiakaskokemukseen sekä toimeksiantajaan K-Citymarket Lahti Karismaan liittyviä aiheita. Tavoitteena valituille aiheille oli johdattaa lukijaa tutkimuksen läpi asianmukaisessa järjestyksessä.
K-Citymarket Lahti Karisman kaikki tunnusluvut löytyvät yrityksen omasta Qlik Sence -työkalusta. Ruoan verkkokaupan kehitystä tutkittiin Qlik Sence -työkalun avulla viimeisen viiden vuoden ajalta.
Tutkimuksen perusteella K-Citymarket Lahti Karisman ruoan verkkokauppa kehittyi koronaviruspandemian aikana sekä liiketoiminnallisesti se voidaan todeta kannattavaksi. Koronaviruspandemia vakiinnutti asiakkaita jatkamaan ruoan verkkokauppaa pandemia ajan jälkeenkin palvelun helppouden vuoksi.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin koronaviruspandemiaan, ruoan verkkokauppaan, päivittäistavarakauppaan, asiakaskokemukseen sekä toimeksiantajaan K-Citymarket Lahti Karismaan liittyviä aiheita. Tavoitteena valituille aiheille oli johdattaa lukijaa tutkimuksen läpi asianmukaisessa järjestyksessä.
K-Citymarket Lahti Karisman kaikki tunnusluvut löytyvät yrityksen omasta Qlik Sence -työkalusta. Ruoan verkkokaupan kehitystä tutkittiin Qlik Sence -työkalun avulla viimeisen viiden vuoden ajalta.
Tutkimuksen perusteella K-Citymarket Lahti Karisman ruoan verkkokauppa kehittyi koronaviruspandemian aikana sekä liiketoiminnallisesti se voidaan todeta kannattavaksi. Koronaviruspandemia vakiinnutti asiakkaita jatkamaan ruoan verkkokauppaa pandemia ajan jälkeenkin palvelun helppouden vuoksi.