Autismikirjon häiriö ja autistisen henkilön kohtaaminen : kurssimuotoinen opetusmateriaali Skholelle
Blomster, Erika (2024)
Blomster, Erika
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038990
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena oppimisprojektina ja sen tilaajana toimi verkossa toimiva koulutuspalvelu Skhole. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tuoreimpaan, näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuva verkkokurssi autismikirjon häiriöstä ja autistisen henkilön kohtaamisesta.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä nykyisten ja tulevien terveydenhuollon ammattilaisten tietoisuutta ja ymmärrystä autismikirjon häiriöstä sekä antaa työkaluja autistisen henkilön kohtaamiseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä verkkokurssia voidaan hyödyntää osana hoitotyön koulutusta alan oppilaitoksissa ja sen avulla hoitoalalla jo työskentelevät ammattilaiset voivat täydentää omaa osaamistaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä konstruktiivisen kehittämismallin mukaisesti. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkkokurssimateriaali Skholelle, joka muodostui seuraavista sisältöalueista: autismikirjon häiriö ja autismikirjon eri muodot, diagnosointi, hoito, arjen tukeminen ja apuvälineet sekä autismikirjon henkilön kohtaaminen. Verkkokurssi sisältää teoreettista tietoa autismikirjon häiriöstä ja sen diagnosoinnista sekä antaa työkaluja autistisen henkilön kohtaamiseen terveydenhuollossa. Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan verkkokurssi vastaa sisällöltään tilattua työtä ja on rakenteeltaan ja kieliopiltaan selkeä.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä nykyisten ja tulevien terveydenhuollon ammattilaisten tietoisuutta ja ymmärrystä autismikirjon häiriöstä sekä antaa työkaluja autistisen henkilön kohtaamiseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä verkkokurssia voidaan hyödyntää osana hoitotyön koulutusta alan oppilaitoksissa ja sen avulla hoitoalalla jo työskentelevät ammattilaiset voivat täydentää omaa osaamistaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä konstruktiivisen kehittämismallin mukaisesti. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkkokurssimateriaali Skholelle, joka muodostui seuraavista sisältöalueista: autismikirjon häiriö ja autismikirjon eri muodot, diagnosointi, hoito, arjen tukeminen ja apuvälineet sekä autismikirjon henkilön kohtaaminen. Verkkokurssi sisältää teoreettista tietoa autismikirjon häiriöstä ja sen diagnosoinnista sekä antaa työkaluja autistisen henkilön kohtaamiseen terveydenhuollossa. Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan verkkokurssi vastaa sisällöltään tilattua työtä ja on rakenteeltaan ja kieliopiltaan selkeä.