Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys second hand -muodin suosioon Z-sukupolven keskuudessa
Hyvönen, Riina (2024)
Hyvönen, Riina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039037
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin vaikutusta second hand -muodin suosioon. Tutkimusongelmana oli, miten vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa on viime vuosien aikana muokannut Z-sukupolven suhtautumista second hand -muotia kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää syitä second hand -muodin yhtäkkisen suosion taustalla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka empiria kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä second hand -muodista kiinnostunutta Z-sukupolven edustajaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta teemasta, joita ovat second hand -muoti, vaikuttajamarkkinointi ja ostokäyttäytyminen. Teoreettinen viitekehys luo pohjan tutkimuksen teorialuvuille.
Tutkimustulokset osoittivat, että Z-sukupolven kiinnostus second hand -muotia kohtaan on kasvanut vaikuttajamarkkinoinnin seurauksena ja lisäksi second hand -muodin suosion kasvuun ovat vaikuttaneet sekä ekologiset että taloudelliset tekijät. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että vaikuttajayhteistöiden aitous ja luotettavuus vaikuttavat merkittävästi kuluttajien suhtautumiseen vaikuttajamarkkinointia kohtaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka empiria kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä second hand -muodista kiinnostunutta Z-sukupolven edustajaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta teemasta, joita ovat second hand -muoti, vaikuttajamarkkinointi ja ostokäyttäytyminen. Teoreettinen viitekehys luo pohjan tutkimuksen teorialuvuille.
Tutkimustulokset osoittivat, että Z-sukupolven kiinnostus second hand -muotia kohtaan on kasvanut vaikuttajamarkkinoinnin seurauksena ja lisäksi second hand -muodin suosion kasvuun ovat vaikuttaneet sekä ekologiset että taloudelliset tekijät. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että vaikuttajayhteistöiden aitous ja luotettavuus vaikuttavat merkittävästi kuluttajien suhtautumiseen vaikuttajamarkkinointia kohtaan.