Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen työelämän tarpeita vastaavaksi marketkaupassa
Marttila, Riikka (2024)
Marttila, Riikka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039078
Tiivistelmä
Marketkaupan työelämätarpeet ovat murroksessa ja osaavan työvoiman löytäminen haasteellista. Kaupan alan polarisaatio, digitalisaatio, kuluttajakäyttäytymisen muutos sekä niiden seurauksena muuttuvat työnkuvat haastavat alaa ja työntekijöitä kehittymään ja opettelemaan uutta. Alalle halutaan lisää motivoitunutta ja sitoutunutta työvoimaa.
Opinnäytetyön aihe on työelämälähtöinen ongelma, joka on oppisopimuskoulutuksen kehittäminen työelämätarpeita vastaavaksi marketkaupassa. Tavoitteena opinnäytetyöllä on kehittää oppisopimuskoulutuskokonaisuus, joka vastaa sekä toimeksiantajan tarpeisiin, muuttuviin työnkuviin ja työelämätarpeisiin kaupan alalla. Tavoitteena on myös oppisopimuskoulutusta kehittämällä saada sen avulla sitoutunutta, motivoitunutta sekä osaavaa työvoimaa marketkauppaan. Tutkimuksen kohteena olivat marketkaupan työntekijät ja työpaikkaohjaajat, jotka olivat opiskelleet oppisopimuksella tai ohjanneet oppisopimuskoulutusta marketkaupassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Osuuskauppa Arina.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui marketkaupan ja oppisopimuskoulutuksen teoriasta, kaupan alan kehitysnäkymistä ja työllisyydestä, asiakaspalveluosaamisesta sekä alalla vaadittavasta osaamisesta nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä on käytetty tutkimusmenetelminä laadullista tutkimusmenetelmää ja haastattelua sekä hyödynnetty palvelumuotoilua uuden oppisopimuskoulutuksen kehittämisessä. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan Osuuskauppa Arinan marketkauppaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppisopimuskoulutus nähdään pääosin sitouttavana ja hyödyllisenä koulutusmuotona marketkaupan alalla. Oppisopimuskoulutuksen avulla voidaan kehittää työntekijän omaa osaamista ja yhdistää samalla teoria käytännön työhön. Oppisopimuskoulutus nähtiin vastaajien mielestä myös helppona keinona edetä uralla vastuullisempiin työtehtäviin. Kehittämistyön tuloksena on kehitetty opintokokonaisuus ”Arinalainen osaaja”, joka vastaa marketkaupan muuttuviin työnkuviin.
Asiasanat: oppisopimuskoulutus, kaupan ala, sitoutunut työvoima, työelämätarpeet, asiakaspalveluosaaminen
Opinnäytetyön aihe on työelämälähtöinen ongelma, joka on oppisopimuskoulutuksen kehittäminen työelämätarpeita vastaavaksi marketkaupassa. Tavoitteena opinnäytetyöllä on kehittää oppisopimuskoulutuskokonaisuus, joka vastaa sekä toimeksiantajan tarpeisiin, muuttuviin työnkuviin ja työelämätarpeisiin kaupan alalla. Tavoitteena on myös oppisopimuskoulutusta kehittämällä saada sen avulla sitoutunutta, motivoitunutta sekä osaavaa työvoimaa marketkauppaan. Tutkimuksen kohteena olivat marketkaupan työntekijät ja työpaikkaohjaajat, jotka olivat opiskelleet oppisopimuksella tai ohjanneet oppisopimuskoulutusta marketkaupassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Osuuskauppa Arina.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui marketkaupan ja oppisopimuskoulutuksen teoriasta, kaupan alan kehitysnäkymistä ja työllisyydestä, asiakaspalveluosaamisesta sekä alalla vaadittavasta osaamisesta nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä on käytetty tutkimusmenetelminä laadullista tutkimusmenetelmää ja haastattelua sekä hyödynnetty palvelumuotoilua uuden oppisopimuskoulutuksen kehittämisessä. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan Osuuskauppa Arinan marketkauppaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että oppisopimuskoulutus nähdään pääosin sitouttavana ja hyödyllisenä koulutusmuotona marketkaupan alalla. Oppisopimuskoulutuksen avulla voidaan kehittää työntekijän omaa osaamista ja yhdistää samalla teoria käytännön työhön. Oppisopimuskoulutus nähtiin vastaajien mielestä myös helppona keinona edetä uralla vastuullisempiin työtehtäviin. Kehittämistyön tuloksena on kehitetty opintokokonaisuus ”Arinalainen osaaja”, joka vastaa marketkaupan muuttuviin työnkuviin.
Asiasanat: oppisopimuskoulutus, kaupan ala, sitoutunut työvoima, työelämätarpeet, asiakaspalveluosaaminen