”Lähtökohdista riippumatta kannattaa osallistua” : esite riskikäyttäytyvien nuorten tavoittamiseksi vertaisryhmätoimintaan
Jalkanen, Pauliina; Kokkonen, Piia (2024)
Jalkanen, Pauliina
Kokkonen, Piia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049147
Tiivistelmä
Nuorten kiinnittyminen ryhmätapaamisiin tai tapahtumiin voi olla hyvin haastavaa. Osalla nuorilla kiinnittyminen ryhmiin saattaa olla tunnepohjaista ja tilannekohtaista. Halutun kohderyhmän tavoittamiseksi on tärkeää löytää parhaiten kohderyhmän tavoittavat mainonnan muodot sekä välineet. Erityisesti nuoren elämässä vertaissuhteilla on suuri merkitys. Vertaistuki voi parantaa yksilön palveluihin sitoutumista.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa kehitettiin esite nuorten tavoittamiseksi vertaisryhmätoimintaan. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Äxöniä – elämyksiä ja itsensä ylittämistä pienryhmissä 15–29-vuotiaille. Hanke tarvitsi esitteen ryhmätoiminnan markkinoimiseksi, jotta kohderyhmän nuoret saadaan tavoitettua ja he saavat tarvittavaa tietoa vertaisryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyön lineaarisen mallin mukaan. Teoriaosuudessa käsiteltiin nuorten osallisuutta vertaisryhmätoiminnassa, nuorten riskikäyttäytymistä sekä markkinoivaa esitettä. Kehittämistyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin vertaisryhmätoimintaan osallistuvia nuoria. Teemahaastattelun teemoja olivat esitteen visuaalinen ilme, sisältö, markkinointikanavat sekä vertaisryhmätoiminta. Teemahaastattelusta saatujen tietojen perusteella tehtiin esite, joka pyrittiin saamaan nuorten itsensä näköiseksi ja heihin vetoavaksi.
Esitteelle tehtiin jakelusuunnitelma, jotta esite tavoittaisi kohderyhmän nuoret ja sitouttaisi heidät ryhmätoimintaan. Kohderyhmän tavoittamiseen teemahaastattelusta kerättyä tietoa voidaan jatkossa hyödyntää nuorten tavoittamisessa ja sitouttamisessa ryhmätoimintaan. Jatkotoimenpiteenä nuorten tavoittamiseksi olisi mielenkiintoista haastatella suurempaa joukkoa nuoria, jotka käyvät vertaisryhmätoiminnassa ja tutkia ryhmätoiminnan merkitystä nuorille sekä mitkä tekijät sitouttavat nuoria osallistumaan vertaisryhmätoimintaan. For some young people, engaging in group meetings or events can be very challenging, and their attachment to groups is highly emotional and situational. To reach the desired target audience, it is important to find the most effective forms and tools of advertising that reach the target group best. Especially at a young age peer-to-peer relationship has a big impact. Peer support can enhance the individual’s commitment in engaging services.
The thesis was implemented as a development project. The thesis focused on developing a brochure to reach out to young people for peer group activities. The client organisation of the thesis was Action – experiences and self-transcendences in small groups for youth aged 15-29 years. The project needed a brochure for marketing group activities to ensure that the targeted young people are reached, and the brochure provided necessary information about peer group activities.
The thesis was implemented according to the linear model of development work. In the theoretical part topics such as participation in peer group activities among young people, youth with risk behavior, and marketing the brochure were discussed. The data collection method used in the development work was a thematic interview with young people participating in peer group activities. The themes of the interview were visual appearance, content, marketing channels and peer group activities. Based on the results of the thematic interview, a visually appealing and resonating brochure for young people was prepared.
The delivery plan of the brochure was also formulated to reach the targeted young people and to engage them in group activities. In the future the information gathered from the thematic interview can be used of to reach and engage young people in group activities. A larger group of young people in group activities could be studied to find out what is the importance of peer group activities for them, and what kind of factors engage young people to participate in peer group activities.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa kehitettiin esite nuorten tavoittamiseksi vertaisryhmätoimintaan. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Äxöniä – elämyksiä ja itsensä ylittämistä pienryhmissä 15–29-vuotiaille. Hanke tarvitsi esitteen ryhmätoiminnan markkinoimiseksi, jotta kohderyhmän nuoret saadaan tavoitettua ja he saavat tarvittavaa tietoa vertaisryhmätoiminnasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyön lineaarisen mallin mukaan. Teoriaosuudessa käsiteltiin nuorten osallisuutta vertaisryhmätoiminnassa, nuorten riskikäyttäytymistä sekä markkinoivaa esitettä. Kehittämistyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin vertaisryhmätoimintaan osallistuvia nuoria. Teemahaastattelun teemoja olivat esitteen visuaalinen ilme, sisältö, markkinointikanavat sekä vertaisryhmätoiminta. Teemahaastattelusta saatujen tietojen perusteella tehtiin esite, joka pyrittiin saamaan nuorten itsensä näköiseksi ja heihin vetoavaksi.
Esitteelle tehtiin jakelusuunnitelma, jotta esite tavoittaisi kohderyhmän nuoret ja sitouttaisi heidät ryhmätoimintaan. Kohderyhmän tavoittamiseen teemahaastattelusta kerättyä tietoa voidaan jatkossa hyödyntää nuorten tavoittamisessa ja sitouttamisessa ryhmätoimintaan. Jatkotoimenpiteenä nuorten tavoittamiseksi olisi mielenkiintoista haastatella suurempaa joukkoa nuoria, jotka käyvät vertaisryhmätoiminnassa ja tutkia ryhmätoiminnan merkitystä nuorille sekä mitkä tekijät sitouttavat nuoria osallistumaan vertaisryhmätoimintaan.
The thesis was implemented as a development project. The thesis focused on developing a brochure to reach out to young people for peer group activities. The client organisation of the thesis was Action – experiences and self-transcendences in small groups for youth aged 15-29 years. The project needed a brochure for marketing group activities to ensure that the targeted young people are reached, and the brochure provided necessary information about peer group activities.
The thesis was implemented according to the linear model of development work. In the theoretical part topics such as participation in peer group activities among young people, youth with risk behavior, and marketing the brochure were discussed. The data collection method used in the development work was a thematic interview with young people participating in peer group activities. The themes of the interview were visual appearance, content, marketing channels and peer group activities. Based on the results of the thematic interview, a visually appealing and resonating brochure for young people was prepared.
The delivery plan of the brochure was also formulated to reach the targeted young people and to engage them in group activities. In the future the information gathered from the thematic interview can be used of to reach and engage young people in group activities. A larger group of young people in group activities could be studied to find out what is the importance of peer group activities for them, and what kind of factors engage young people to participate in peer group activities.