Unen ja levon merkitys alakoulun oppilaalle - oppitunnit Lohtajan koululle
Pihlajamäki, Pinja (2024)
Pihlajamäki, Pinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049181
Tiivistelmä
Kehittämistyöni toimeksiantajana toimii Lohtajan koulu Kajaanissa. Lohtajan koulu on 1–6 luokkien perus-koulu. Lukuvuonna 2023–2024 oppilaita on reilu 300. Toimeksiantaja esitti toiveensa siitä, että koululla terveydenhoitotyön syventävää harjoittelua suorittava terveydenhoitajaopiskelija pitäisi oppilaille oppitunnin uneen ja lepoon liittyen osana koulun monialaista oppimiskokonaisuutta. Oppimiskokonaisuuden aihe vaihtelee vuosittain ja lukuvuonna 2023–2024 aihe oli uni ja lepo. Kehittämistyö on rajattu vastaamaan nimen-omaan kyseisen koulun tarpeisiin. Tietoperustan keskeisiä käsitteitä ovat alakouluikäinen, lapsi, lepo, ren-toutuminen ja uni.
Kehittämistyön menetelmänä̈ toimi Jämsän & Mannisen tuotteistamisprosessi sosiaali- ja terveysalalla. Viiden vaiheen malliin kuuluu kehittämistarpeen toteaminen sekä tuotteen ideointi, luonnostelu, kehittely ja viimeistely. Oppitunteja varten olen luonut tuntisuunnitelman, ja tehnyt oppituntien ja oman esiintymisen tueksi Power Point-esityksen. Oppituntien suunnittelussa on otettu huomioon tilojen ja käytettävissä olevan ajan rajallisuus.
Prosessin lopputuloksena syntyi oppitunnit, jotka vastasivat toimeksiantajan tarpeisiin ja olivat saadun palautteen perusteella oppilaille mieluisat ja myös opettavaiset. Oppituntien avulla esitettiin oppilaille näyttöön perustuvaa tietoa levon ja unen merkityksestä hyvinvointiin ja koulussa jaksamiseen. Oppitunnit tarjosivat oppilaille mahdollisuuden kerrata jo aikaisemmin opittua sekä oppia myös uutta aiheesta.
Terveydenhoitajan työtä on terveyden edistäminen. Uni on terveyden ja hyvinvoinnin kannalta välttämätöntä. Kouluterveydenhoitajan työhön kuuluu muun muassa koululaisten terveystarkastukset ja terveys-neuvonta. Lohtajan koulun terveydenhoitaja voi halutessaan tulevaisuudessa hyödyntää omassa työssään luomaani tuntisuunnitelmaa ja Power Point-esitystä unesta ja levosta.
Kehittämistyön menetelmänä̈ toimi Jämsän & Mannisen tuotteistamisprosessi sosiaali- ja terveysalalla. Viiden vaiheen malliin kuuluu kehittämistarpeen toteaminen sekä tuotteen ideointi, luonnostelu, kehittely ja viimeistely. Oppitunteja varten olen luonut tuntisuunnitelman, ja tehnyt oppituntien ja oman esiintymisen tueksi Power Point-esityksen. Oppituntien suunnittelussa on otettu huomioon tilojen ja käytettävissä olevan ajan rajallisuus.
Prosessin lopputuloksena syntyi oppitunnit, jotka vastasivat toimeksiantajan tarpeisiin ja olivat saadun palautteen perusteella oppilaille mieluisat ja myös opettavaiset. Oppituntien avulla esitettiin oppilaille näyttöön perustuvaa tietoa levon ja unen merkityksestä hyvinvointiin ja koulussa jaksamiseen. Oppitunnit tarjosivat oppilaille mahdollisuuden kerrata jo aikaisemmin opittua sekä oppia myös uutta aiheesta.
Terveydenhoitajan työtä on terveyden edistäminen. Uni on terveyden ja hyvinvoinnin kannalta välttämätöntä. Kouluterveydenhoitajan työhön kuuluu muun muassa koululaisten terveystarkastukset ja terveys-neuvonta. Lohtajan koulun terveydenhoitaja voi halutessaan tulevaisuudessa hyödyntää omassa työssään luomaani tuntisuunnitelmaa ja Power Point-esitystä unesta ja levosta.