Avoimen dialogin hoitomallin toteuttaminen etäyhteyden välityksellä
Kujansuu, Satu; Takalahti, Terhi; Schroderus, Riikka (2024)
Kujansuu, Satu
Takalahti, Terhi
Schroderus, Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mielenterveysongelmiin kehitetyn avoimen dialogin hoitomallin toteuttamista etäyhteyden välityksellä. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että Lapin hyvinvointialueen, mielenterveyden ja riippuvuuksien hoidon vastuualueen organisaatio voi hyödyntää opinnäytetyön tutkimustuloksia omassa kehittämistyössään. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Toteutuvatko avoimen dialogin hoitomallin periaatteet etäyhteyden välityksellä? Mitkä ovat etäyhteyden välityksellä toteutettavan avoimen dialogin hoitomallin edut työntekijöille? Mitkä ovat etäyhteyden välityksellä toteutettavan avoimen dialogin hoitomallin haasteet työntekijöille?
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin metoditriangulaatio. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella ja fokusryhmähaastattelulla mielenterveyden ja riippuvuuksien hoidon vastuualueen työntekijöiltä. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja määrällinen aineisto Webropol verkkokyselyn työkalujen avulla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että avoimen dialogin hoitomallin periaatteet toteutuvat etäyhteyden välityksellä osittain. Akuutit kriisitilanteet eivät sovellu käsiteltäväksi etäyhteyden välityksellä. Periaatteista perhe- ja verkostokeskeisyys sekä joustavuus voivat onnistua etäyhteyden välityksellä, mutta epävarmuuden sietäminen, psykologinen jatkuvuus, vastuullisuus, ja dialogisuus tulevat haastetuksi. Keskeisimmät edut työntekijälle etäyhteyden välityksellä työskenneltäessä ovat muun muassa eri tahojen välisen yhteistyön vaivattomuus ja vuorovaikutuksen sujuvuus. Keskeisimmät haasteet työntekijälle ovat perehdytyksen puute, asiakkaan kokonaisvaltaisen havainnoinnin vaikeus sekä laitteiden toimimattomuus.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin metoditriangulaatio. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella ja fokusryhmähaastattelulla mielenterveyden ja riippuvuuksien hoidon vastuualueen työntekijöiltä. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja määrällinen aineisto Webropol verkkokyselyn työkalujen avulla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että avoimen dialogin hoitomallin periaatteet toteutuvat etäyhteyden välityksellä osittain. Akuutit kriisitilanteet eivät sovellu käsiteltäväksi etäyhteyden välityksellä. Periaatteista perhe- ja verkostokeskeisyys sekä joustavuus voivat onnistua etäyhteyden välityksellä, mutta epävarmuuden sietäminen, psykologinen jatkuvuus, vastuullisuus, ja dialogisuus tulevat haastetuksi. Keskeisimmät edut työntekijälle etäyhteyden välityksellä työskenneltäessä ovat muun muassa eri tahojen välisen yhteistyön vaivattomuus ja vuorovaikutuksen sujuvuus. Keskeisimmät haasteet työntekijälle ovat perehdytyksen puute, asiakkaan kokonaisvaltaisen havainnoinnin vaikeus sekä laitteiden toimimattomuus.