Atria Suomi Oy:n brändin maineen tutkiminen peruskoululaisten oppimateriaalin avulla
Kiviniemi, Venla (2024)
Kiviniemi, Venla
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suuri ruuan- ja lihantuottajayritys Atria. Ruoantuotannon, erityisesti lihantuotannon, eettiset ja hygieeniset näkökulmat ovat kiisteltyjä ja herättävät voimakkaita mielipiteitä. Kuluttajat painottavat yhä enemmän vastuullisuutta, ja menestyminen tulevaisuudessa edellyttää sitoutumista vastuulliseen ja avoimeen liiketoimintaan. Tavoitteena tässä työssä oli selvittää, kuinka Atrian kehittelemä oppimateriaali ylä- ja ala-asteikäisille ruuan- ja lihantuotannosta on onnistunut ja kuinka hyvin suomalaiseen lihantuotantoon liittyvää tietoa on osattu tuoda esille nuorille kuluttajille. Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, minkälainen imago ja maine Atrian brändillä on.
Tutkimus rakentuu neljästä eri kokonaisuudesta, joita ovat johdanto, teoria-osuus, empiirinen tutkimus ja johtopäätökset. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yrityksen brändiä, sen imagoa ja mainetta sekä markkinointi- ja brändiviestintää. Teoriakäsittely oli tässä työssä laajaa, mutta jokainen aihe on liitetty empiirisen osuuden toteuttamiseen. Tutkimuksen empiirinen osuus on suoritettu kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimuksen haastattelut suoritettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen avulla saatiin laadukasta tietoa siitä, että oppimateriaali oli pääsääntöisesti onnistunutta ja koululaisille sopivaa. Se todettiin laadukkaaksi ja informatiiviseksi materiaalipankiksi. Oppimateriaalin laajennus olisi hyvä, seuraava askel sen kehittämisessä. Atrialla sekä suomalaisella ruuan- ja lihantuotannolla on tutkimuksen mukaan erittäin hyvä maine verrattaessa ulkomaalaiseen lihantuotantoon. Läpinäkyvyys, tilojen ammattitaitoisuus ja eläinten hyvinvointi suomalaisilla tiloilla on niitä, jotka kannattaa tuoda edelleen ilmi eri tavoin Atrian viestinnässä ja mainonnassa. Tutki-mustuloksien pohjalta saatiin johdettua kehitysideoita mm. brändiviestinnän kohdentamiseen, tutkimustulosten ja tilojen arjen esilletuontiin.
Tutkimus rakentuu neljästä eri kokonaisuudesta, joita ovat johdanto, teoria-osuus, empiirinen tutkimus ja johtopäätökset. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yrityksen brändiä, sen imagoa ja mainetta sekä markkinointi- ja brändiviestintää. Teoriakäsittely oli tässä työssä laajaa, mutta jokainen aihe on liitetty empiirisen osuuden toteuttamiseen. Tutkimuksen empiirinen osuus on suoritettu kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimuksen haastattelut suoritettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen avulla saatiin laadukasta tietoa siitä, että oppimateriaali oli pääsääntöisesti onnistunutta ja koululaisille sopivaa. Se todettiin laadukkaaksi ja informatiiviseksi materiaalipankiksi. Oppimateriaalin laajennus olisi hyvä, seuraava askel sen kehittämisessä. Atrialla sekä suomalaisella ruuan- ja lihantuotannolla on tutkimuksen mukaan erittäin hyvä maine verrattaessa ulkomaalaiseen lihantuotantoon. Läpinäkyvyys, tilojen ammattitaitoisuus ja eläinten hyvinvointi suomalaisilla tiloilla on niitä, jotka kannattaa tuoda edelleen ilmi eri tavoin Atrian viestinnässä ja mainonnassa. Tutki-mustuloksien pohjalta saatiin johdettua kehitysideoita mm. brändiviestinnän kohdentamiseen, tutkimustulosten ja tilojen arjen esilletuontiin.