Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mentorointimallin luominen Vaasan varhaiskasvatuksen esihenkilöille

Kunnari, Taru; Valtimo, Hanne (2024)

Avaa tiedosto
Kunnari_Valtimo.pdf (2.369Mt)
Lataukset: 


Kunnari, Taru
Valtimo, Hanne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059270
Tiivistelmä
Mentorointia pidetään tutkimusten mukaan hyvänä toimintamallina työhyvinvoinnin tukemisessa, johtamistyön vahvistamisessa ja työhön sitoutumisessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mentorointimallin kehittäminen Vaasan varhaiskasvatuksen esihenkilöille. Mallin tavoitteena on tukea ammatillista kasvua, hiljaisen tiedon siirtymistä ja perehdytystä päiväkodin johtajien ja apulaisjohtajien osaamistarpeiden näkökulmasta. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää, millainen mentorointimalli tukee varhaiskasvatuksen esihenkilöitä ja miten perehdyttää ja sitouttaa esihenkilöitä mentorointimallin kehittämiseen ja käyttöönottoon.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä yhdessä Vaasan varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kanssa. Työpajatyöskentelyssä hyödynnettiin kahta eri fasilitointimenetelmää, joista ideariihi toimi aineistonkeruumenetelmänä ja roolipeli osallistujien mentorointiin perehdyttämisen välineenä. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua, joka on yksi laadullisen menetelmän perusmenetelmistä.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi mentorointimalli, jonka tavoitteissa ja sisällössä huomioidaan kattavasti kaikki kuusi osaamistarvetta, näitä ovat kehittämisosaaminen, johtamisosaaminen, organisaatio-osaaminen, pedagoginen osaaminen, tehtäväosaaminen ja vuorovaikutus- ja verkosto-osaaminen. Mentorointimallissa esitetään käytettäväksi kahta erilaista mentorointitapaa, pidempikestoista mentori-aktori suhdetta ja toista, mentorin asiantuntijuuteen vain tietyissä osaamisalueessa perustuvaa minimentorointia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste