Vanhempien ja terveydenhoitajien mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia oppivasta ja kehittyvästä neuvolasta : kirjallisuuskatsaus
Haapala, Emilia; Izadi, Jenni (2014)
Haapala, Emilia
Izadi, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519873
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota yhteen vanhempien ja terveydenhoitajien mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia oppivasta ja kehittyvästä neuvolasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa pohjatietoa oppivasta ja kehittyvästä neuvolasta Metropolia Ammattikorkeakoulun Hybridikampushankkeelle. Hybridikampushanke toteutetaan Helsingin kaupungin innovaatiorahaston osarahoittamana. Metropolia Ammattikorkeakoulu aikoo keskittää toimintansa neljälle uudenaikaiselle kampukselle. Myllypuroon on suunnitteilla sosiaali- ja terveysalan sekä rakennus- ja kiinteistöalan koulutus. Siirtyminen neljän kampuksen malliin toteutuu vaiheittain vuosina 2017–2019.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivan kirjallisuuskatsauksen menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyö rakentui tutkimuskysymysten määrittämisestä, systemaattisesta tiedonhausta, tutkimusten arvioinnista ja valinnasta, analyysista ja tulkinnasta, tulosten esittämisestä ja pohdinnasta. Systemaattinen tiedonhaku tuotti yhteensä 887 osumaa. Opinnäytetyön aineistoksi valittiin lopulta viisi tutkimusartikkelia ja kaksi pro gradu -tutkielmaa, jotka vastasivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmää hyödyntäen.
Tulokset jaoteltiin tutkimuskysymysten mukaan vanhempien ja terveydenhoitajien mielipiteisiin ja kehittämisehdotuksiin neuvolatoiminnasta sekä kehittämisehdotuksiin neuvolatoiminnan organisaatioon liittyen. Keskeisiksi teemoiksi nousivat neuvolan ja asiakkaan roolit, kehityksen seuraaminen, moniammatillinen yhteistyö, joustavuus aikatauluissa, asiakassuhteen jatkuvuus, koko perheen hyvinvoinnin huomioiminen, yksilöllisyys, työmenetelmät ja terveydenhoitajan ammatillisuus.
Opinnäytetyön tuloksia hyödynnettiin muodostettaessa visiota oppivasta ja kehittyvästä neuvolasta vanhempien ja terveydenhoitajien kehittämsiehdotuksiin perustuen. Oppiva ja kehittyvä neuvola olisi innovatiivinen ja vuorovaikutteinen oppimisympäristö, jonka tarkoituksena olisi vastata paikallisen asiakasyhteisön tarpeisiin. Oppivan ja kehittyvän neuvolan toiminta perustuisi vahvasti uusimpaan tutkittuun tietoon, uusien työmenetelmien kehittämiseen ja käyttöönottoon ja niiden kautta jatkuvaan kehitykseen. Oppiva ja kehittyvä neuvola-oppimisympäristö sopisi toteutettavaksi Myllypuron uudenaikaiselle Hybridikampukselle.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivan kirjallisuuskatsauksen menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyö rakentui tutkimuskysymysten määrittämisestä, systemaattisesta tiedonhausta, tutkimusten arvioinnista ja valinnasta, analyysista ja tulkinnasta, tulosten esittämisestä ja pohdinnasta. Systemaattinen tiedonhaku tuotti yhteensä 887 osumaa. Opinnäytetyön aineistoksi valittiin lopulta viisi tutkimusartikkelia ja kaksi pro gradu -tutkielmaa, jotka vastasivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmää hyödyntäen.
Tulokset jaoteltiin tutkimuskysymysten mukaan vanhempien ja terveydenhoitajien mielipiteisiin ja kehittämisehdotuksiin neuvolatoiminnasta sekä kehittämisehdotuksiin neuvolatoiminnan organisaatioon liittyen. Keskeisiksi teemoiksi nousivat neuvolan ja asiakkaan roolit, kehityksen seuraaminen, moniammatillinen yhteistyö, joustavuus aikatauluissa, asiakassuhteen jatkuvuus, koko perheen hyvinvoinnin huomioiminen, yksilöllisyys, työmenetelmät ja terveydenhoitajan ammatillisuus.
Opinnäytetyön tuloksia hyödynnettiin muodostettaessa visiota oppivasta ja kehittyvästä neuvolasta vanhempien ja terveydenhoitajien kehittämsiehdotuksiin perustuen. Oppiva ja kehittyvä neuvola olisi innovatiivinen ja vuorovaikutteinen oppimisympäristö, jonka tarkoituksena olisi vastata paikallisen asiakasyhteisön tarpeisiin. Oppivan ja kehittyvän neuvolan toiminta perustuisi vahvasti uusimpaan tutkittuun tietoon, uusien työmenetelmien kehittämiseen ja käyttöönottoon ja niiden kautta jatkuvaan kehitykseen. Oppiva ja kehittyvä neuvola-oppimisympäristö sopisi toteutettavaksi Myllypuron uudenaikaiselle Hybridikampukselle.