Työnantajamielikuva rekrytointiprosessissa : AiCan Happy People Oy
Lodman, Netta; Sikanen, Janita (2024)
Lodman, Netta
Sikanen, Janita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069291
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen työnantajamielikuva toimeksiantajan työntekijöille syntyi rekrytointiprosessin aikana. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, missä rekrytointikanavissa toimeksiantajan kannattaisi tulevaisuudessa näkyä. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa heidän työnantajamielikuvastaan sekä antaa kehitysehdotuksia, joita he voivat hyödyntää tulevaisuudessa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle AiCan Happy People Oy.
Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat toimeksiantajan viime vuoden aikana rekrytoidut työntekijät. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä maaliskuussa 2024. Kyselyn avulla selvitettiin, millainen työnantajamielikuva työntekijöille syntyi rekrytointiprosessin aikana. Lisäksi selvitettiin rekrytointikanavat, joita työntekijät käyttävät ja joista toimeksiantaja on heille tuttu.
Tutkimuksen tulosten perusteella työntekijöille syntynyt työnantajamielikuva rekrytointiprosessissa oli yleisellä tasolla positiivinen. Kehitysehdotukset laadittiin tutkimuksen tuloksien sekä teorian pohjalta. Huomion arvoista tuloksissa oli se, että melkein puolet vastaajista eivät olleet saaneet minkäänlaista palautetta rekrytointiprosessin aikana tai sen jälkeen. Rekrytointikanavista työntekijät olivat sitä mieltä, ettei uusien kanavien käyttöönottoon ole tarvetta. Merkittävä asia tuloksissa oli, että kaikkia vastaajia ei ollut tavoitettu käytössä olevien rekrytointikanavien kautta. Kehitysehdotuksena esitettiin palautteenannon vakinaistaminen rekrytointiprosessissa sekä näkyvyyden lisääminen jo toimeksiantajan käyttämissä rekrytointikanavissa.
Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat toimeksiantajan viime vuoden aikana rekrytoidut työntekijät. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä maaliskuussa 2024. Kyselyn avulla selvitettiin, millainen työnantajamielikuva työntekijöille syntyi rekrytointiprosessin aikana. Lisäksi selvitettiin rekrytointikanavat, joita työntekijät käyttävät ja joista toimeksiantaja on heille tuttu.
Tutkimuksen tulosten perusteella työntekijöille syntynyt työnantajamielikuva rekrytointiprosessissa oli yleisellä tasolla positiivinen. Kehitysehdotukset laadittiin tutkimuksen tuloksien sekä teorian pohjalta. Huomion arvoista tuloksissa oli se, että melkein puolet vastaajista eivät olleet saaneet minkäänlaista palautetta rekrytointiprosessin aikana tai sen jälkeen. Rekrytointikanavista työntekijät olivat sitä mieltä, ettei uusien kanavien käyttöönottoon ole tarvetta. Merkittävä asia tuloksissa oli, että kaikkia vastaajia ei ollut tavoitettu käytössä olevien rekrytointikanavien kautta. Kehitysehdotuksena esitettiin palautteenannon vakinaistaminen rekrytointiprosessissa sekä näkyvyyden lisääminen jo toimeksiantajan käyttämissä rekrytointikanavissa.