Luottotietojärjestelmän käytön laajentaminen asiakkaan luottokelpoisuuden tarkistamiseksi
Laukkanen, Sanna (2024)
Laukkanen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049169
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa luottoriskienhallintaa Uponor-konsernissa laajentamalla luottotietojärjestelmän käyttöä, hyödyntämällä talouspalvelukeskuksen keskitettyä palvelua ja yhtenäistämällä toimintamallia. Kehittämistehtävän toteutusta ohjasivat tietoperustaan kootut teoriat ja käsitteet riskienhallinnasta, muutoksen johtamisesta, luottotietojärjestelmän ominaisuuksista ja oppimisen prosessista.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteita noudattaen. Nykytilaa selvitettiin tytäryhtiöille esitetyn kyselyn ja SWOT-analyysin avulla, ja näiden perusteella laadittiin taloudellinen vaikutusarvio ja esitys laajennuspäätöstä varten. Osallistavina menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja dialogia toimintamallin validoinnissa. Haastattelun tueksi tehtiin luonnos luottotietoraporttien tietovirrasta, ja luonnoksella konkretisoitiin haastateltaville aihepiirin rajausta, prosessin kulkua ja vaiheita. Haastatteluista esiin nousseet havainnot ryhmiteltiin toimenpiteitä varten.
Luottotietojärjestelmä otettiin käyttöön Uponor-konsernissa kolmen tytäryhtiön osalta, ja käyttöönoton etenemistä seurattiin viisi viikkoa. Seurannassa havainnoitiin toiminnan käynnistymistä, muutoksen vaikutusta asiakasriskienhallintaan, järjestelmän käyttöä ja valvonnasta syntyviä hälytysviestejä.
Opinnäytetyön avulla voitiin osoittaa, että muutoksen myötä yhtenäinen luottotietojärjestelmä ja järjestelmään tehdyt valvontahälytykset nostivat asiakasriskienhallinnan tasoa ja vaikutus oli merkittävä sekä tytäryhtiötasolla että Uponor-konsernissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteita noudattaen. Nykytilaa selvitettiin tytäryhtiöille esitetyn kyselyn ja SWOT-analyysin avulla, ja näiden perusteella laadittiin taloudellinen vaikutusarvio ja esitys laajennuspäätöstä varten. Osallistavina menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja dialogia toimintamallin validoinnissa. Haastattelun tueksi tehtiin luonnos luottotietoraporttien tietovirrasta, ja luonnoksella konkretisoitiin haastateltaville aihepiirin rajausta, prosessin kulkua ja vaiheita. Haastatteluista esiin nousseet havainnot ryhmiteltiin toimenpiteitä varten.
Luottotietojärjestelmä otettiin käyttöön Uponor-konsernissa kolmen tytäryhtiön osalta, ja käyttöönoton etenemistä seurattiin viisi viikkoa. Seurannassa havainnoitiin toiminnan käynnistymistä, muutoksen vaikutusta asiakasriskienhallintaan, järjestelmän käyttöä ja valvonnasta syntyviä hälytysviestejä.
Opinnäytetyön avulla voitiin osoittaa, että muutoksen myötä yhtenäinen luottotietojärjestelmä ja järjestelmään tehdyt valvontahälytykset nostivat asiakasriskienhallinnan tasoa ja vaikutus oli merkittävä sekä tytäryhtiötasolla että Uponor-konsernissa.