Ammatillisen koulutuksen kestävyystiekartta : case Yrkesakademin i Österbotten
Östman, Henrik (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069331
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvastaa VASKI-hankkeen 2022–23 tuottamaa yhteistä Suomen ammatillisen koulutuksen kestävyystiekarttaa, joka tukee koulutuksen järjestäjien ohjelmatyötä. Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä kuvaan työkuviooni kuuluvaa Yrkesakademin i Österbotten:in kestävyystiekartan luomisen prosessia.
Viitekehyksen valinnan lähtökohtana on kestävyyshaasteiden ratkaisemista käsittelevä ympäristö- ja kestävyyskasvatus, joka korostaa vihreää siirtymää, systeemistä näkökulmaa ja transformatiivista oppimista muutoksen mahdollistajana. Tietoperusta keskittyy ammatillisen koulutuksen ja työelämän tulevaisuusnäkymiin sekä tarvittaviin osaamistarpeisiin. Ammatillisen koulutuksen kestävän tulevaisuuden vision ja tavoitteiden merkitystä muutoksessa sekä muutoksentekemisen prosessia tarkastellaan vahvistamaan ymmärtämään muutosprosessia käyttämällä GreenCompin viitekehystä ja OKKA-säätiön tulevaisuuden indikaattoritaulukkoa. Elinkeinoelämän keskusliiton mallilla kuvaillaan, miten vihreä osaaminen muodostuu. Tietoperustassa kuvaillaan laadukkaan ja kestävän ammattikoulutuksen vihreän siirtymän osaamis- ja koulutustarpeita.
Kestävyystiekartta on tärkeä osa laajempaa ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen kokonaisuutta. Kestävyystiekartta visioineen on yhtenäinen toimintamalli, jonka tavoitteena on luoda edellytykset kokonaisvaltaisen kestävän kehityksen ja vihreän siirtymän toimintatavoille tulevaisuuden ammatillisessa koulutuksessa. Tulososassa esitetään kestävyyskartan tavoitteet teemoittain. Opinnäytetyön keskeisiä löydöksiä ovat kansallisen kestävyystiekartan ja vihreän osaamisen merkitys ammatillisessa koulutuksessa. Pohdinnassa peilataan viitekehityksiä ja opinnäytetyön tavoitetta. Opinnäytetyön herättämät kehitysehdotukset ovat vihreän osaamisen merkitys arvoperustassa ja tarve sisällyttää vihreää osaamista jokaiseen tutkintoperusteen osaamisalan kuvaukseen, suunnittelemiseen ja toteutukseen. Syftet med examensarbetet är att beskriva den riksomfattande färdplanen för hållbarhet för yrkesutbildningen som utarbetats av VASKI-projektet 2022–23, som stödjer utbildningsanordnarnas programarbete. Examensarbetet är i dagboksformat, där jag beskriver arbetsprocessen med hållbarhetskarta för Yrkesakademin i Österbotten.
Utgångspunkten för valet av referensramar är miljö- och hållbarhetsfostran, som betonar den gröna omställningen ur ett systemperspektiv och transformativt lärande som möjliggör förändring. Den teoretiska delen fokuserar på yrkesutbildningens och arbetslivets framtidsperspektiv, samt nödvändiga kompetensbehov. Betydelsen av vision och mål för yrkesutbildningens hållbara framtid och förändringsprocessen kommer att undersökas för att öka förståelsen för förändringsprocessen utgående från GreenComps referensram och OKKA-stiftelsens framtidsindikatortabell. Arbetsgivarnas centralförbunds modell definierar hur grön kunskap bildas. Teoridelen beskriver den gröna omställningens kompetens- och utbildningsbehoven för en kvalitativ hållbar yrkesutbildning.
Den riksomfattande färdplanen för hållbarhet är en viktig del av den bredare klimat- och hållbarhetsstrategi Färdplanen för hållbarhet och dess vision är en enhetlig verksamhetsmodell. Den har som mål att skapa förutsättningar för en övergripande hållbar utveckling och grön omställning i framtida yrkesutbildning. Ur slutsatserna framgår förverkligandegraden av hållbarhetskartans mål och en temavis sammanfattning. Utvecklingsförslag är att vikten av grön kunskap som definieras i värdegrunden för varje yrkesexamen, bättre bör beaktas genom att beskriva detta i genomförandeplan och plan för bedömning varje examensdel. The purpose of the thesis is to illustrate the joint Sustainability Roadmap produced by the VASKI project 2022-23 that supports vocational educational providers in program development. The thesis, presented in diary format, describes the process of creating a sustainability roadmap at Yrkesakademin i Österbotten, which is included in the author's responsibilities.
The chosen framework focuses on environmental and sustainability education, emphasizing the green transition, a systemic approach, and transformative learning as agents of change. The knowledge base revolves around prospective educators in vocational institutions and their labor market, as well as required skill sets. The thesis also explores the significance of vocational education's sustainable future vision and goals, using the GreenComp framework and the OKKA foudation's future indicator table to understand the change process. This thesis discusses how green competence is formed using the model of the Confederation of Finnish industries and describes the skill and training needs for a quality sustainable vocational education.
The Sustainability Roadmap is a crucial part of a broader climate and sustainability education framework. Its roadmap and vision serve as a unified action model aimed at creating conditions for comprehensive sustainable development and a green transition in future vocational education. The results section presents the objectives of the sustainability roadmap, thematically summarizing them. Development proposals arising from this thesis include clarifying the role of green competence and the need to specify how the competency of each vocational qualification's is designed and implemented.
Viitekehyksen valinnan lähtökohtana on kestävyyshaasteiden ratkaisemista käsittelevä ympäristö- ja kestävyyskasvatus, joka korostaa vihreää siirtymää, systeemistä näkökulmaa ja transformatiivista oppimista muutoksen mahdollistajana. Tietoperusta keskittyy ammatillisen koulutuksen ja työelämän tulevaisuusnäkymiin sekä tarvittaviin osaamistarpeisiin. Ammatillisen koulutuksen kestävän tulevaisuuden vision ja tavoitteiden merkitystä muutoksessa sekä muutoksentekemisen prosessia tarkastellaan vahvistamaan ymmärtämään muutosprosessia käyttämällä GreenCompin viitekehystä ja OKKA-säätiön tulevaisuuden indikaattoritaulukkoa. Elinkeinoelämän keskusliiton mallilla kuvaillaan, miten vihreä osaaminen muodostuu. Tietoperustassa kuvaillaan laadukkaan ja kestävän ammattikoulutuksen vihreän siirtymän osaamis- ja koulutustarpeita.
Kestävyystiekartta on tärkeä osa laajempaa ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen kokonaisuutta. Kestävyystiekartta visioineen on yhtenäinen toimintamalli, jonka tavoitteena on luoda edellytykset kokonaisvaltaisen kestävän kehityksen ja vihreän siirtymän toimintatavoille tulevaisuuden ammatillisessa koulutuksessa. Tulososassa esitetään kestävyyskartan tavoitteet teemoittain. Opinnäytetyön keskeisiä löydöksiä ovat kansallisen kestävyystiekartan ja vihreän osaamisen merkitys ammatillisessa koulutuksessa. Pohdinnassa peilataan viitekehityksiä ja opinnäytetyön tavoitetta. Opinnäytetyön herättämät kehitysehdotukset ovat vihreän osaamisen merkitys arvoperustassa ja tarve sisällyttää vihreää osaamista jokaiseen tutkintoperusteen osaamisalan kuvaukseen, suunnittelemiseen ja toteutukseen.
Utgångspunkten för valet av referensramar är miljö- och hållbarhetsfostran, som betonar den gröna omställningen ur ett systemperspektiv och transformativt lärande som möjliggör förändring. Den teoretiska delen fokuserar på yrkesutbildningens och arbetslivets framtidsperspektiv, samt nödvändiga kompetensbehov. Betydelsen av vision och mål för yrkesutbildningens hållbara framtid och förändringsprocessen kommer att undersökas för att öka förståelsen för förändringsprocessen utgående från GreenComps referensram och OKKA-stiftelsens framtidsindikatortabell. Arbetsgivarnas centralförbunds modell definierar hur grön kunskap bildas. Teoridelen beskriver den gröna omställningens kompetens- och utbildningsbehoven för en kvalitativ hållbar yrkesutbildning.
Den riksomfattande färdplanen för hållbarhet är en viktig del av den bredare klimat- och hållbarhetsstrategi Färdplanen för hållbarhet och dess vision är en enhetlig verksamhetsmodell. Den har som mål att skapa förutsättningar för en övergripande hållbar utveckling och grön omställning i framtida yrkesutbildning. Ur slutsatserna framgår förverkligandegraden av hållbarhetskartans mål och en temavis sammanfattning. Utvecklingsförslag är att vikten av grön kunskap som definieras i värdegrunden för varje yrkesexamen, bättre bör beaktas genom att beskriva detta i genomförandeplan och plan för bedömning varje examensdel.
The chosen framework focuses on environmental and sustainability education, emphasizing the green transition, a systemic approach, and transformative learning as agents of change. The knowledge base revolves around prospective educators in vocational institutions and their labor market, as well as required skill sets. The thesis also explores the significance of vocational education's sustainable future vision and goals, using the GreenComp framework and the OKKA foudation's future indicator table to understand the change process. This thesis discusses how green competence is formed using the model of the Confederation of Finnish industries and describes the skill and training needs for a quality sustainable vocational education.
The Sustainability Roadmap is a crucial part of a broader climate and sustainability education framework. Its roadmap and vision serve as a unified action model aimed at creating conditions for comprehensive sustainable development and a green transition in future vocational education. The results section presents the objectives of the sustainability roadmap, thematically summarizing them. Development proposals arising from this thesis include clarifying the role of green competence and the need to specify how the competency of each vocational qualification's is designed and implemented.