ADHD-oireilevien nuorten arjen haasteet ja tuen tarve arjen toiminnoissa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Ylitepsa, Tiina; Vuori, Henna (2024)
Ylitepsa, Tiina
Vuori, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059187
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä haasteita ADHD-oireilevien nuorten arjentoiminnassa ilmenee ja millaista tukea ja ohjausta he tarvitsevat. Opinnäyteyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta kyseisestä aiheesta, sekä sitä voisi hyödyntää sairaanhoitajan- ja terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen tukena tulevaisuudessa. Kirjallisuuskatsauksen aineiston haku tehtiin käyttämällä hoitotieteen tietokantoja Medic, Finna, Google Scholar ja ESBO Chinal. Tietokannoista löydetyistä artikkeleista opinnäytetyöhän valittiin viisi artikkelia. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusmenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) on neuropsykiatrinen sairaus, joka heikentää hermoverkkojen kehitystä ja voi heikentää toimintakykyä. Opinnäytetyön aihe on rajattu nuoriin aikuisiin. Nuoreksi kuvataan nuorisolain mukaisesti alle 29-vuotiaat. Rajasimme aiheen nuoriin, koska he ovat elämän siirtymävaiheessa ja tarvitsevat erityistä tukea ja ohjausta arjen toimintojen tukemiseen ADHD:n aiheuttamien haasteiden vuoksi. Hoitamattomana haasteet voivat aiheuttaa mm. heikkoa koulumenetystä, sosiaalisten suhteiden vaikeutta, päihdeongelmia ja talous-vaikeuksia ja näin ollen vaikuttaa haitallisesti nuoren aikuisen arkeen koko loppuelämän.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella tärkeää on ADHD-oireisen nuoren arjen tukemisessa pysyväksi luodut rutiinit ja säännöllisyys. Konkreettisten tavoitteiden luominen ja niiden saavuttaminen voimavaralähtöisesti auttaa kehittämään itsetuntoa ja luo onnistumisen tunteita. Mielekäs arki ja tekeminen auttavat jaksamaan sekä toimivat motivaationa ylläpitää rutiineja. Vertaistuki auttaa nuorta tulemaan kuulluksi ja ymmärretyksi turvallisessa ympäristössä sekä mahdollistaa vuorovaikutustaitojen kehittymisen ja uusien toimintamallien omaksumisen. Hoidon jatkuvuus ja sen turvaaminen sosiaali- ja terveyspalveluiden piirissä on tärkeää. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan päivittäisissä työtehtävissä, koska tuloksissa käy ilmi päivittäisten tukitoimien merkityksellisyys.
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) on neuropsykiatrinen sairaus, joka heikentää hermoverkkojen kehitystä ja voi heikentää toimintakykyä. Opinnäytetyön aihe on rajattu nuoriin aikuisiin. Nuoreksi kuvataan nuorisolain mukaisesti alle 29-vuotiaat. Rajasimme aiheen nuoriin, koska he ovat elämän siirtymävaiheessa ja tarvitsevat erityistä tukea ja ohjausta arjen toimintojen tukemiseen ADHD:n aiheuttamien haasteiden vuoksi. Hoitamattomana haasteet voivat aiheuttaa mm. heikkoa koulumenetystä, sosiaalisten suhteiden vaikeutta, päihdeongelmia ja talous-vaikeuksia ja näin ollen vaikuttaa haitallisesti nuoren aikuisen arkeen koko loppuelämän.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella tärkeää on ADHD-oireisen nuoren arjen tukemisessa pysyväksi luodut rutiinit ja säännöllisyys. Konkreettisten tavoitteiden luominen ja niiden saavuttaminen voimavaralähtöisesti auttaa kehittämään itsetuntoa ja luo onnistumisen tunteita. Mielekäs arki ja tekeminen auttavat jaksamaan sekä toimivat motivaationa ylläpitää rutiineja. Vertaistuki auttaa nuorta tulemaan kuulluksi ja ymmärretyksi turvallisessa ympäristössä sekä mahdollistaa vuorovaikutustaitojen kehittymisen ja uusien toimintamallien omaksumisen. Hoidon jatkuvuus ja sen turvaaminen sosiaali- ja terveyspalveluiden piirissä on tärkeää. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan päivittäisissä työtehtävissä, koska tuloksissa käy ilmi päivittäisten tukitoimien merkityksellisyys.