CRM–osaston perehdytysopas : laadukkaan perehdytysoppaan luominen yritys X:lle
Mattila, Petra (2024)
Mattila, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokonaiskuva tämän hetkisen perehdytyksen tilasta Yritys X:n CRM–osastolla ja luoda hankitun tiedon pohjalta laadukas ja kattava perehdytysopas Yritys X:n CRM–osaston henkilöstön käyttöön. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi kansainvälinen viihdealan organisaatio.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli perehtyjän ja perehdyttäjän vastuuta perehdytysprosessin aikana, perehdyttämisen toteutusta, sen hyötyjä ja haasteita sekä perehdytysopasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Perehdytyksen tilan kartoittamiseksi tietoa kerättiin kyselytutkimuksella sekä ryhmähaastattelulla. Ryhmähaastattelu pidettiin CRM–osaston esihenkilöille, jotta voitiin selvittää millaista perehdytystä esihenkilöt pitävät laadukkaana ja mitä kattavan perehdytyksen tulisi pitää sisällään. Kyselytutkimus teetettiin CRM–osaston muille työntekijöille, jolloin saatiin tärkeää tietoa perehdytyksen nykytilasta myös perehtyjän näkökulmasta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta, että tarve kirjalliselle perehdytysoppaalle oli suuri. Perehdytyksestä jäänyt kokonaiskuva on ollut positiivinen, mutta perehdytysprosessia on tarpeellista selkeyttää suunnitelmallisuudella sekä kirjallisella materiaalilla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli perehtyjän ja perehdyttäjän vastuuta perehdytysprosessin aikana, perehdyttämisen toteutusta, sen hyötyjä ja haasteita sekä perehdytysopasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Perehdytyksen tilan kartoittamiseksi tietoa kerättiin kyselytutkimuksella sekä ryhmähaastattelulla. Ryhmähaastattelu pidettiin CRM–osaston esihenkilöille, jotta voitiin selvittää millaista perehdytystä esihenkilöt pitävät laadukkaana ja mitä kattavan perehdytyksen tulisi pitää sisällään. Kyselytutkimus teetettiin CRM–osaston muille työntekijöille, jolloin saatiin tärkeää tietoa perehdytyksen nykytilasta myös perehtyjän näkökulmasta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta, että tarve kirjalliselle perehdytysoppaalle oli suuri. Perehdytyksestä jäänyt kokonaiskuva on ollut positiivinen, mutta perehdytysprosessia on tarpeellista selkeyttää suunnitelmallisuudella sekä kirjallisella materiaalilla.