Lastenkodissa asuvien nuorten kokemuksia osallisuudesta harrastusmahdollisuuksien osalta
Yanev, Sibil; Rantala, Teresa (2024)
Yanev, Sibil
Rantala, Teresa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059255
Tiivistelmä
Viimeisten vuosien aikana Suomen lastensuojelutyössä on kiinnitetty yhä enemmän huomiota siihen, että lastensuojelun asiakkaat, erityisesti alaikäiset lapset ja nuoret, tulevat kuuluksi ja saavat itse vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja päätöksentekoon. Tähän tavoitetilaan päästään muun muassa kuuntelemalla lasten ja nuorten ajatuksia ja haluja tarkemmin, saamalla lapset ja nuoret vahvemmin osallisiksi oman elämänsä päätöksiin sekä johdonmukaisesti lisäämällä osallisuutta lastensuojelun kaikissa prosesseissa.
Osallisuus lastensuojelussa toimii myös tämän opinnäytetyön keskeisenä ohjenuorena. Halusimme selvittää, millä tavalla osallisuus näkyy lastensuojelutyössä ja erityisesti sitä, millä tavalla lastensuojelun asiakkaat itse kokevat tätä osallisuutta.
Rajasimme aiheemme tarkastelemaan nuorten osallisuutta harrastusmahdollisuuksien näkökulmasta. Halusimme tutkia, millä tavalla lastenkodissa asuvat nuoret kokivat, että heidän ajatuksiaan, mielipiteitään, toiveitaan ja tarpeitaan otettiin huomioon lastenkodissa, kun asia koski nuorten harrastuksia, harrastustarjontaa, harrastamista ja harrastusvalintoja.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluina, joissa haastattelimme yksitellen lastenkodissa asuvia 15–17-vuotiaita nuoria. Haastattelukysymysten suunnittelussa hyödynsimme Osallisuuden osa-alueet -nimistä teoriaa osallisuudesta, jonka mukautimme opinnäytetyömme kontekstiin.
Haastattelun vastauksia analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Tulosten ja analyysin avulla saimme selville, että useimmat nuoret kokivat osallisuuden toteutuvan lastenkodissa yleisesti ottaen hyvin, mutta osalla nuorilla oli ajatuksia ja toiveita osallisuuden kehittämiseksi harrastusmahdollisuuksien osalta lastenkodissa.
Osallisuus lastensuojelussa toimii myös tämän opinnäytetyön keskeisenä ohjenuorena. Halusimme selvittää, millä tavalla osallisuus näkyy lastensuojelutyössä ja erityisesti sitä, millä tavalla lastensuojelun asiakkaat itse kokevat tätä osallisuutta.
Rajasimme aiheemme tarkastelemaan nuorten osallisuutta harrastusmahdollisuuksien näkökulmasta. Halusimme tutkia, millä tavalla lastenkodissa asuvat nuoret kokivat, että heidän ajatuksiaan, mielipiteitään, toiveitaan ja tarpeitaan otettiin huomioon lastenkodissa, kun asia koski nuorten harrastuksia, harrastustarjontaa, harrastamista ja harrastusvalintoja.
Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluina, joissa haastattelimme yksitellen lastenkodissa asuvia 15–17-vuotiaita nuoria. Haastattelukysymysten suunnittelussa hyödynsimme Osallisuuden osa-alueet -nimistä teoriaa osallisuudesta, jonka mukautimme opinnäytetyömme kontekstiin.
Haastattelun vastauksia analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Tulosten ja analyysin avulla saimme selville, että useimmat nuoret kokivat osallisuuden toteutuvan lastenkodissa yleisesti ottaen hyvin, mutta osalla nuorilla oli ajatuksia ja toiveita osallisuuden kehittämiseksi harrastusmahdollisuuksien osalta lastenkodissa.