Laulujen laulu : sävellyskonsertti Raamatun teksteihin sävelletyistä yksinlauluista
Liukkonen, Mari (2024)
Liukkonen, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069370
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sävellyskonsertti Raamatun teksteihin sävelletyistä klassisista pianosäestyksellisistä yksinlauluista. Laulut sävellettiin opinnäytetyöprosessin aikana. Tavoitteena oli tuottaa uusia hengellisiä yksinlauluja kanttoreiden ja yksinlaulajien käyttöön erityisesti kirkollisten toimitusten, jumalanpalvelusten ja kirkkokonserttien tarpeisiin.
Sävellysprosessin pohjaksi tutkin hengellisten yksinlaulujen kokoelmista sekä muista saatavilla olevista lähteistä, kuinka paljon tällä hetkellä on olemassa suomenkielisiä Raamatun teksteihin sävellettyjä yksinlauluja. Ennen sävellysprosessia laadin myös kanttoreille kohdistuvan kyselytutkimuksen, jossa kartoitin kanttoreiden tuntemien ja käyttämien Raamatun teksteihin sävellettyjen yksinlaulujen määrää sekä kanttoreiden kokemaa tarvetta uudelle hengelliselle yksinlauluohjelmistolle. Vastausten perusteella muutamat Raamatun teksteihin sävelletyt yksinlaulut ovat hyvin tunnettuja ja käytettyjä, mutta suurin osa lauluista on kanttoreille lähes tuntemattomia. Uusien hengellisten yksinlaulujen tarvetta kanttorit kokivat erityisesti jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin liittyen.
Kyselytutkimukseen osallistuneet saivat sävellysprosessin päätyttyä kaikkien uusien säveltämieni yksinlaulujen nuotit käyttöönsä, ja heiltä pyydettiin niistä myös palaute opinnäytetyötä varten. Palautteiden perusteella laulut koettiin enimmäkseen käyttökelpoisiksi seurakuntien eri tilaisuuksiin.
Sävellysprosessin tavoitteena oli paitsi luoda uutta hengellistä käyttömusiikkia kanttoreiden ja seurakuntien tarpeisiin myös tutkia, miten musiikki voi parhaalla mahdollisella tavalla tukea laulettavan Raamatun tekstin sanomaa. Sävellykset pyrin tekemään tekstilähtöisesti, mutta kuitenkin siten, että niiden omaksuminen on laulajalle ja pianistille vaivatonta ja että ne ovat myös kuulijaystävällisiä. Pyrkimyksenä oli siis luoda musiikkia, joka löytää helposti tiensä sekä muusikoiden että kuulijoiden sydämiin.
Sävellyskonsertti järjestettiin Hailuodon kirkossa helmikuussa 2024. Hailuodon seurakunta pyydettiin opinnäytetyön yhteistyökumppaniksi. Sävellyskonserttiin sisällytettiin myös muita kuin opinnäytetyöprosessin aikana säveltämiäni lauluja. Konsertti sai kuulijoilta pääasiassa positiivista palautetta ja sävellyksiä pidettiin onnistuneina. Erityistä kiitosta yleisöltä sai sävellysten tekstilähtöisyys.
Sävellysprosessin pohjaksi tutkin hengellisten yksinlaulujen kokoelmista sekä muista saatavilla olevista lähteistä, kuinka paljon tällä hetkellä on olemassa suomenkielisiä Raamatun teksteihin sävellettyjä yksinlauluja. Ennen sävellysprosessia laadin myös kanttoreille kohdistuvan kyselytutkimuksen, jossa kartoitin kanttoreiden tuntemien ja käyttämien Raamatun teksteihin sävellettyjen yksinlaulujen määrää sekä kanttoreiden kokemaa tarvetta uudelle hengelliselle yksinlauluohjelmistolle. Vastausten perusteella muutamat Raamatun teksteihin sävelletyt yksinlaulut ovat hyvin tunnettuja ja käytettyjä, mutta suurin osa lauluista on kanttoreille lähes tuntemattomia. Uusien hengellisten yksinlaulujen tarvetta kanttorit kokivat erityisesti jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin liittyen.
Kyselytutkimukseen osallistuneet saivat sävellysprosessin päätyttyä kaikkien uusien säveltämieni yksinlaulujen nuotit käyttöönsä, ja heiltä pyydettiin niistä myös palaute opinnäytetyötä varten. Palautteiden perusteella laulut koettiin enimmäkseen käyttökelpoisiksi seurakuntien eri tilaisuuksiin.
Sävellysprosessin tavoitteena oli paitsi luoda uutta hengellistä käyttömusiikkia kanttoreiden ja seurakuntien tarpeisiin myös tutkia, miten musiikki voi parhaalla mahdollisella tavalla tukea laulettavan Raamatun tekstin sanomaa. Sävellykset pyrin tekemään tekstilähtöisesti, mutta kuitenkin siten, että niiden omaksuminen on laulajalle ja pianistille vaivatonta ja että ne ovat myös kuulijaystävällisiä. Pyrkimyksenä oli siis luoda musiikkia, joka löytää helposti tiensä sekä muusikoiden että kuulijoiden sydämiin.
Sävellyskonsertti järjestettiin Hailuodon kirkossa helmikuussa 2024. Hailuodon seurakunta pyydettiin opinnäytetyön yhteistyökumppaniksi. Sävellyskonserttiin sisällytettiin myös muita kuin opinnäytetyöprosessin aikana säveltämiäni lauluja. Konsertti sai kuulijoilta pääasiassa positiivista palautetta ja sävellyksiä pidettiin onnistuneina. Erityistä kiitosta yleisöltä sai sävellysten tekstilähtöisyys.