Tarinan täytyy jatkua : millä elementeillä lyhytelokuva onnistuu pilotoimaan täyspitkää elokuvaa
Laine, Ella (2024)
Laine, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069344
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sisällöllisiä, ohjauksellisia ja visuaalisia keinoja, joilla lyhytelokuvan on mahdollista pilotoida täyspitkää elokuvaa. Opinnäytteessä tarkastellaan myös, kuinka lyhytelokuvan käsikirjoittajalle voi olla hyödyksi ajatella lyhytelokuvaa introna tai lähtölaukauksena suuremmalle kokonaisuudelle ja täyspitkälle elokuvalle. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja koostuu teososasta ja kirjallisesta osasta. Opinnäytetyön teososa on Pitkät kynnet -lyhytelokuva (2024), jossa opinnäytteen tekijä toimi ohjaajana ja toisena käsikirjoittajana.
Kirjallinen työ on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen ja empiirinen. Teoriaosuudessa käytetään lähteinä elokuvan historiaa ja käsikirjoittamista käsittelevää kirjallisuutta. Työn empiirisessä osuudessa analysoidaan lyhytelokuvia ja niistä syntyneiden täyspitkien elokuvien suhdetta kolmen esimerkin avulla. Lopuksi reflektoidaan, kuinka teososan käsikirjoitusprosessissa käytettiin apuna intromaisuuden ajatusta ja kuinka teososa itsessään onnistui jatko-osaa ajatellen. Johtopäätöksissä nostetaan empiirisessä tutkimuksessa esiin nousseita elementtejä, joita käsikirjoittajat voivat hyödyntää lyhytelokuvan käsikirjoitusprosessissa.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että mikäli käsikirjoittajan tarkoitus on jatkaa lyhytelokuvan tarinaa täyspitkään elokuvaan, on hänen pyrittävä tiivistämään lyhytelokuvaan sen ja sen mahdollisen täyspitkän seuraajan tyylillinen kärki. Keskeiset henkilöhahmot ja heidän konfliktinsa on tuotava esiin, vaikka konflikteja ei lyhyessä mitassa ehdittäisikään ratkaista. Hallitsevinta teemaa on syytä korostaa ja lokaatiot voidaan rajata minimiin. Käsikirjoituksellisten elementtien lisäksi lyhytelokuvassa on syytä esitellä visuaalinen tyyli, josta pidetään kiinni myös mahdollisessa täyspitkässä elokuvassa.
Kirjallinen työ on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen ja empiirinen. Teoriaosuudessa käytetään lähteinä elokuvan historiaa ja käsikirjoittamista käsittelevää kirjallisuutta. Työn empiirisessä osuudessa analysoidaan lyhytelokuvia ja niistä syntyneiden täyspitkien elokuvien suhdetta kolmen esimerkin avulla. Lopuksi reflektoidaan, kuinka teososan käsikirjoitusprosessissa käytettiin apuna intromaisuuden ajatusta ja kuinka teososa itsessään onnistui jatko-osaa ajatellen. Johtopäätöksissä nostetaan empiirisessä tutkimuksessa esiin nousseita elementtejä, joita käsikirjoittajat voivat hyödyntää lyhytelokuvan käsikirjoitusprosessissa.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että mikäli käsikirjoittajan tarkoitus on jatkaa lyhytelokuvan tarinaa täyspitkään elokuvaan, on hänen pyrittävä tiivistämään lyhytelokuvaan sen ja sen mahdollisen täyspitkän seuraajan tyylillinen kärki. Keskeiset henkilöhahmot ja heidän konfliktinsa on tuotava esiin, vaikka konflikteja ei lyhyessä mitassa ehdittäisikään ratkaista. Hallitsevinta teemaa on syytä korostaa ja lokaatiot voidaan rajata minimiin. Käsikirjoituksellisten elementtien lisäksi lyhytelokuvassa on syytä esitellä visuaalinen tyyli, josta pidetään kiinni myös mahdollisessa täyspitkässä elokuvassa.