Työkonevalmistajan takuuprosessin kehittäminen
Mirtti, Marko (2024)
Mirtti, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069357
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Wille Machines Oy:n takuuprosessin kehittämistä. Takuuprosessissa on havaittu useita kehitystarpeita. Kohdeyrityksessä halutaan siirtyä sähköiseen takuuanomusten käsittelyyn, kehittää takuuraportointia sekä hyödyntää entistä paremmin takuutietoja tuotteiden kehittämisessä. Takuuprosessia haluttiin kehittää myös tekemällä siitä prosessikuvaus ja työohjeet.
Työn tavoitteena on määritellä tietojärjestelmäohjattu takuuprosessi, joka tukee sähköisiä anomus-, raportointi- ja takuuosien hallintatoimintoja. Tämä tarkoitti siirtymistä sähköisiin takuuanomuksiin, prosessiohjeita takuukäsittelyn eri vaiheisiin, tilastojen tekemistä ja niiden analysointia. Näiden tarkoitus oli myös helpottaa ja nopeuttaa prosessia.
Työtä tehtiin kirjoittamalla takuuehdot sekä -ohjeet uusiksi, tutustumalla muiden konevalmistajien takuukäytäntöihin. Paperiset takuuanomukset muutettiin sähköisiksi anomuksiksi. Palautekyselyllä otettiin selvää järjestelmän toimivuudesta sekä pyydettiin parannusehdotuksia. Tutustuttiin komponenttivalmistajien reklamointikäytäntöihin sekä suunniteltiin jatkoturvaa koneisiin.
Työn tuloksena syntyi Wille Service Extranetiin yksinkertainen takuuanomuslomake, jonka avulla saatiin tarkempaa dataa takuuvioista ja -kustannuksista. Niiden avulla pystytään analysoimaan paremmin ja tarkemmin takuuvikoja ja niihin johtavia syitä. Työn yhteydessä laadittiin myös ohjeita eri takuukäsittelyn vaiheisiin sekä uudet takuuehdot.
Näillä toimenpiteillä takuukäsittelyprosessia saatiin parannettua monin tavoin. Myös käsittelyaikaa saatiin nopeutettua. Kehitystyöstä saatiin positiivista palautetta asiakkailta sekä tehtaan johtoryhmältä.
Työn tavoitteena on määritellä tietojärjestelmäohjattu takuuprosessi, joka tukee sähköisiä anomus-, raportointi- ja takuuosien hallintatoimintoja. Tämä tarkoitti siirtymistä sähköisiin takuuanomuksiin, prosessiohjeita takuukäsittelyn eri vaiheisiin, tilastojen tekemistä ja niiden analysointia. Näiden tarkoitus oli myös helpottaa ja nopeuttaa prosessia.
Työtä tehtiin kirjoittamalla takuuehdot sekä -ohjeet uusiksi, tutustumalla muiden konevalmistajien takuukäytäntöihin. Paperiset takuuanomukset muutettiin sähköisiksi anomuksiksi. Palautekyselyllä otettiin selvää järjestelmän toimivuudesta sekä pyydettiin parannusehdotuksia. Tutustuttiin komponenttivalmistajien reklamointikäytäntöihin sekä suunniteltiin jatkoturvaa koneisiin.
Työn tuloksena syntyi Wille Service Extranetiin yksinkertainen takuuanomuslomake, jonka avulla saatiin tarkempaa dataa takuuvioista ja -kustannuksista. Niiden avulla pystytään analysoimaan paremmin ja tarkemmin takuuvikoja ja niihin johtavia syitä. Työn yhteydessä laadittiin myös ohjeita eri takuukäsittelyn vaiheisiin sekä uudet takuuehdot.
Näillä toimenpiteillä takuukäsittelyprosessia saatiin parannettua monin tavoin. Myös käsittelyaikaa saatiin nopeutettua. Kehitystyöstä saatiin positiivista palautetta asiakkailta sekä tehtaan johtoryhmältä.