Kirjallisuuskatsaus sukupuolen mukaisesta segregaatiosta perusopetuksen liikunnanopetuksessa
Ikäheimonen, Pinja (2024)
Ikäheimonen, Pinja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069366
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu sukupuolen mukaista segregaatiota perusopetuksen liikunnanopetuksessa. Tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tutkimuksia sukupuolen mukaisesta segregaatiosta perusopetuksen liikunnanopetuksessa on tehty ja millaisia tuloksia niistä on saatu.
Tässä tutkimuksessa on käytetty PICO-menetelmää tutkimuskysymyksen sekä hakulausekkeen muodostamisessa. Tutkimusaineisto kerättiin kolmesta eri tietokannasta keväällä 2024. Aineisto muodostui seitsemästä suomen- ja englanninkielisistä vertaisarvioiduista julkaisuista ja väitöskirjoista. Tutkimusainestoa analysoitiin sisällönanalyysi menetelmällä.
Tutkimus osoitti, että sukupuolen mukaista segregaatiota aiheuttavia käytänteitä voidaan havaita perusopetuksen liikunnanopetuksessa. Käytänteissä on havaittavissa sukupuoleen kohdistuvia oletuksia sekä opettajien että oppilaiden toimesta. Erityisesti opettajan rooli korostuu pohdittaessa tapoja purkaa näitä sukupuolittuneita käytäntöjä. Opettajien on pystyttävä tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti omia stereotyyppisiä käsityksiä sukupuolesta ja sen ilmenemistä asenteissa ja käyttäytymisessä. Tasa-arvoisen ja sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamiseksi tarvitaan konkreettisia toimia ja ohjeita.
Tässä tutkimuksessa on käytetty PICO-menetelmää tutkimuskysymyksen sekä hakulausekkeen muodostamisessa. Tutkimusaineisto kerättiin kolmesta eri tietokannasta keväällä 2024. Aineisto muodostui seitsemästä suomen- ja englanninkielisistä vertaisarvioiduista julkaisuista ja väitöskirjoista. Tutkimusainestoa analysoitiin sisällönanalyysi menetelmällä.
Tutkimus osoitti, että sukupuolen mukaista segregaatiota aiheuttavia käytänteitä voidaan havaita perusopetuksen liikunnanopetuksessa. Käytänteissä on havaittavissa sukupuoleen kohdistuvia oletuksia sekä opettajien että oppilaiden toimesta. Erityisesti opettajan rooli korostuu pohdittaessa tapoja purkaa näitä sukupuolittuneita käytäntöjä. Opettajien on pystyttävä tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti omia stereotyyppisiä käsityksiä sukupuolesta ja sen ilmenemistä asenteissa ja käyttäytymisessä. Tasa-arvoisen ja sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamiseksi tarvitaan konkreettisia toimia ja ohjeita.