Tyylitellyn 3D-hahmon suunnittelu ylhäältäpäin kuvattuun mobiilipeliin
Luoto, Timppa (2024)
Luoto, Timppa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069426
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on esitellä ja tutkia kolmiulotteisen tyylitellyn hahmon suunnittelua ylhäältäpäin kuvattuun mobiilipeliin mahdollisimman monipuolisesti. Työssä käsitellään mobiilipelihahmon suunnittelua kirjoittajan ja muiden alan ammattilaisten omien kokemusten, näkemysten ja useiden visuaalisten esimerkkien kautta. Työssä analysoidaan mitä hahmon tärkeimmät ominaisuudet ovat ja miten ne huomioidaan hahmosuunnittelussa, jotta lopputuloksena on mahdollisimman selkeä, tunnistettava ja kaikin tavoin toimiva mobiilipelihahmo.
Opinnäytetyössä esitellään hahmosuunnittelun perusteita, teoriaa ja prosessia. Esitellyssä hahmosuunnittelussa keskitytään suuresti hahmon lopullisen kontekstin eli pelin vaikutukseen hahmosuunnitteluprosessissa ja analysoidaan sitä, kuinka konteksti vaikuttaa hahmosuunnittelussa tehtävien päätösteen tekoon ja ongelmanratkaisuun. Työssä esitellään ja tutkitaan myös pelin kohdeyleisön, kuvakulman ja alustan vaikutusta hahmosuunnittelussa sekä pelin yleisessä ilmeessä, kuten tyylisuunnassa, väreissä ja tunnelmassa.
Opinnäytetyössä esitellään hahmosuunnittelun perusteita, teoriaa ja prosessia. Esitellyssä hahmosuunnittelussa keskitytään suuresti hahmon lopullisen kontekstin eli pelin vaikutukseen hahmosuunnitteluprosessissa ja analysoidaan sitä, kuinka konteksti vaikuttaa hahmosuunnittelussa tehtävien päätösteen tekoon ja ongelmanratkaisuun. Työssä esitellään ja tutkitaan myös pelin kohdeyleisön, kuvakulman ja alustan vaikutusta hahmosuunnittelussa sekä pelin yleisessä ilmeessä, kuten tyylisuunnassa, väreissä ja tunnelmassa.