Tekoäly elektronisen musiikin tekemisessä
Männikkö, Juha-Matti (2024)
Männikkö, Juha-Matti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069601
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn käyttöä elektronisen musiikin tekemisessä. Tekoälyn käyttö elektronisen musiikin tekemisessä on hyvin laaja aihe, joten tutkimusta oli rajattava, eikä esimerkiksi tekijänoikeuksia tai eettisiä kysymyksiä käsitellä tässä opinnäytetyössä. Tämä opin-näytetyö rajattiin seuraavaan päätutkimuskysymykseen: miten tekoälysovelluksia voi hyödyntää elektronisen musiikin sanoitusten tekemisessä ja säveltämisessä? Päätutkimuskysymystä tukivat muut tutkimuskysymykset: Mikä on tekoäly? Millainen on elektronisen musiikin historia? Miten elektronista musiikkia tehdään Digital Audio Workstationilla eli DAW:lla? Milloin tekoälyä on alettu hyödyntämään musiikin tekemisessä? Miten tekoälysovellukset eroavat toisistaan?
Tietoperusta koostui kolmesta luvusta. Opinnäytetyön kolmannessa luvussa käsiteltiin tekoälyn määritelmiä. Neljännessä luvussa käsiteltiin elektronisen musiikin historiaa ja viidennessä luvussa elektronisen musiikin tekemistä DAW:lla.
Opinnäytetyö toteutettiin vertailevana tutkimuksena. Vertailevalla tutkimuksella tarkoitetaan tutkimusstrategiaa, jolla hahmotetaan vertailtavien asioiden yhtäläisyyksiä tai eroja. Vertailevassa tutkimuksessa tärkeää on se, että vertailtavat asioita ovat yhteismitallisia ja siten vertailukelpoisia. Tässä opinnäytetyössä se toteutettiin syöttämällä sama kehote kaikkiin testattaviin tekoälysovelluksiin.
Tekoälystä on opinnäytetyön testien perusteella apua sanoituksissa, sillä sovelluksista sai ideoita sanoitusten tekemiseen, mutta merkittävä puute on siinä, että testattujen tekoälysovellusten tuottamat sanoitukset eivät olleet sellaisenaan käyttökelpoisia. Sama havainto tehtiin testattaessa tekoälysovelluksia musiikin säveltämiseen. Niistä on apua, mutta sellaisenaan ne eivät kykene tuottamaan julkaisukelpoisia kappaleita annettujen kehotteiden perusteella.
Tutkimustuloksista selvisi, että tekoäly on hyvä apulainen elektronisen musiikin tekemisessä, mutta se ei korvaa ihmisen luovuutta. Ihmistä tarvitaan edelleen luomaan kappaleeseen tunnelmaa, tekemään osien välisistä vaihdoista sujuvia ja yhtenäistämään kappaleen sointia.
Tietoperusta koostui kolmesta luvusta. Opinnäytetyön kolmannessa luvussa käsiteltiin tekoälyn määritelmiä. Neljännessä luvussa käsiteltiin elektronisen musiikin historiaa ja viidennessä luvussa elektronisen musiikin tekemistä DAW:lla.
Opinnäytetyö toteutettiin vertailevana tutkimuksena. Vertailevalla tutkimuksella tarkoitetaan tutkimusstrategiaa, jolla hahmotetaan vertailtavien asioiden yhtäläisyyksiä tai eroja. Vertailevassa tutkimuksessa tärkeää on se, että vertailtavat asioita ovat yhteismitallisia ja siten vertailukelpoisia. Tässä opinnäytetyössä se toteutettiin syöttämällä sama kehote kaikkiin testattaviin tekoälysovelluksiin.
Tekoälystä on opinnäytetyön testien perusteella apua sanoituksissa, sillä sovelluksista sai ideoita sanoitusten tekemiseen, mutta merkittävä puute on siinä, että testattujen tekoälysovellusten tuottamat sanoitukset eivät olleet sellaisenaan käyttökelpoisia. Sama havainto tehtiin testattaessa tekoälysovelluksia musiikin säveltämiseen. Niistä on apua, mutta sellaisenaan ne eivät kykene tuottamaan julkaisukelpoisia kappaleita annettujen kehotteiden perusteella.
Tutkimustuloksista selvisi, että tekoäly on hyvä apulainen elektronisen musiikin tekemisessä, mutta se ei korvaa ihmisen luovuutta. Ihmistä tarvitaan edelleen luomaan kappaleeseen tunnelmaa, tekemään osien välisistä vaihdoista sujuvia ja yhtenäistämään kappaleen sointia.