Sairaanhoitajien kokemuksia digitaalisen potilassiirtojärjestelmän käytöstä
Savolainen, Sonja (2024)
Savolainen, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069443
Tiivistelmä
Digitaalisen potilassiirtojärjestelmän tarkoituksena on tarjota ammattilaisille työtä helpottava työkalu ja tukea ammattilaisten välistä viestintää potilaan jatkohoitoprosessissa sekä tarjota potilaalle laadukas ja turvallinen jatkohoitoon siirtyminen. Pohjois-Savon hyvinvointialue otti käyttöön digitaalisen potilassiirtojärjestelmän toukokuussa 2023.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Pohjois-Savon hyvinvointialue, Kuopion yliopistollisen sairaalan päivystys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajien kokemuksia digitaalisen potilassiirtojärjestelmän käytöstä. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajien kokemana digitaalisen potilassiirtojärjestelmän hyödyistä ja haasteista, vaikutuksista sairaanhoitajan työnkuvaan sekä tunnistaa hyötyjä ja haasteita potilaan jatkohoitoprosessissa, viestinnässä jatkohoitoon liittyen sekä yhteistyöstä eri hoitoyksiköiden välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa päivystyksen sairaanhoitajaa. Haastatteluaineisto litteroitiin ja pelkistettiin kategorioihin tutkimuskysymyksiin pohjautuen.
Haastattelun teemat olivat digitaalisen potilassiirtojärjestelmän hyödyt ja haasteet, digitaalisen potilassiirtojärjestelmän vaikutus sairaanhoitajan työnkuvaan sekä potilaan siirtäminen jatkohoitoon, viestintä ja yhteistyö eri hoitoyksiköiden välillä. Tutkimustulokset osoittivat, että digitaalisen potilassiirtojärjestelmän hyötyinä todettiin sairaanhoitajien työajan vapautuminen välittömään potilastyöhön. Viestinnän ja tiedonkulun koettiin kehittyneen kirjallisen raportoinnin myötä. Jatkohoidon logistiikka ja koordinointi oli kehittynyt järjestelmän toiminnallisuuksien takia. Digitaalisen potilassiirtojärjestelmän haasteina todettiin sairaanhoitajien työnkuvan muutoksen hyväksyminen ja uusien digitaalisten taitojen omaksuminen sekä järjestelmien välisen integraation puute. Myös ammattilaisten välisessä yhteistyössä koettiin ajoittain haasteita.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää digitaalisen potilassiirtojärjestelmän sekä päivystyksen sairaanhoitajien työnkuvan kehittämisessä sekä koulutuksen kohdentamisessa kirjaamiseen, viestintään ja tiedonkulkuun. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös kehitettäessä potilaan siirtoprosessia jatkohoitoon. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään sairaanhoitajien kokemuksia digitaalisen potilassiirtojärjestelmän käytöstä lähettävän ja vastaanottavan yksikön näkökulmasta. The purpose of the digital patient transfer system is to provide professionals with a tool that facilitates their work, supports communication between professionals in the patient's follow-up care process, and provides the patient with high-quality and safe transition to follow-up care. The wellbeing services county of North Savo introduced a digital patient transfer system in May 2023.
This thesis was commissioned by the wellbeing services county of North Savo, Kuopio University Hospital's emergency department. The purpose of the thesis was to describe nurses' experiences of using a digital patient transfer system. The aim of the work was to produce information on the benefits and challenges of a digital patient transfer system experienced by nurses and the effects of the system on nurses’ job description, and to identify benefits and challenges in the patient's follow-up care process, in communication related to follow-up care and in co-operation between different care units.
The thesis was completed as a qualitative study. The research material was collected by interviewing eight emergency nurses. The interview material was transcribed and reduced to categories based on the research questions.
The topics of the interviews were the benefits and challenges of the digital patient transfer system, the im-pact of the digital patient transfer system on nurses’ job description, and transferring the patient to follow-up care, communication, and cooperation between different care units. The research results showed that the benefits of the digital patient transfer system were freeing up of nurses' working time for immediate patient work. Communication and information flow were felt to have developed and improved with written reporting. The logistics and coordination of follow-up care had developed due to the functionality of the system.
The challenges of the digital patient transfer system were found to be the acceptance of the change in nurses' job description and the adoption of new digital skills, as well as the lack of integration between systems. Challenges were also experienced from time to time in cooperation between professionals.
The results of the study can be used in the development of the digital patient transfer system and the job description of emergency nurses, as well as in the targeting of training to recording, communication and in-formation flow. The results of the study can also be used when developing the patient's transfer process for further treatment. A topic of further research could be nurses' experiences of using the digital patient transfer system from the point of view of the sending and receiving unit.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Pohjois-Savon hyvinvointialue, Kuopion yliopistollisen sairaalan päivystys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajien kokemuksia digitaalisen potilassiirtojärjestelmän käytöstä. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajien kokemana digitaalisen potilassiirtojärjestelmän hyödyistä ja haasteista, vaikutuksista sairaanhoitajan työnkuvaan sekä tunnistaa hyötyjä ja haasteita potilaan jatkohoitoprosessissa, viestinnässä jatkohoitoon liittyen sekä yhteistyöstä eri hoitoyksiköiden välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa päivystyksen sairaanhoitajaa. Haastatteluaineisto litteroitiin ja pelkistettiin kategorioihin tutkimuskysymyksiin pohjautuen.
Haastattelun teemat olivat digitaalisen potilassiirtojärjestelmän hyödyt ja haasteet, digitaalisen potilassiirtojärjestelmän vaikutus sairaanhoitajan työnkuvaan sekä potilaan siirtäminen jatkohoitoon, viestintä ja yhteistyö eri hoitoyksiköiden välillä. Tutkimustulokset osoittivat, että digitaalisen potilassiirtojärjestelmän hyötyinä todettiin sairaanhoitajien työajan vapautuminen välittömään potilastyöhön. Viestinnän ja tiedonkulun koettiin kehittyneen kirjallisen raportoinnin myötä. Jatkohoidon logistiikka ja koordinointi oli kehittynyt järjestelmän toiminnallisuuksien takia. Digitaalisen potilassiirtojärjestelmän haasteina todettiin sairaanhoitajien työnkuvan muutoksen hyväksyminen ja uusien digitaalisten taitojen omaksuminen sekä järjestelmien välisen integraation puute. Myös ammattilaisten välisessä yhteistyössä koettiin ajoittain haasteita.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää digitaalisen potilassiirtojärjestelmän sekä päivystyksen sairaanhoitajien työnkuvan kehittämisessä sekä koulutuksen kohdentamisessa kirjaamiseen, viestintään ja tiedonkulkuun. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös kehitettäessä potilaan siirtoprosessia jatkohoitoon. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään sairaanhoitajien kokemuksia digitaalisen potilassiirtojärjestelmän käytöstä lähettävän ja vastaanottavan yksikön näkökulmasta.
This thesis was commissioned by the wellbeing services county of North Savo, Kuopio University Hospital's emergency department. The purpose of the thesis was to describe nurses' experiences of using a digital patient transfer system. The aim of the work was to produce information on the benefits and challenges of a digital patient transfer system experienced by nurses and the effects of the system on nurses’ job description, and to identify benefits and challenges in the patient's follow-up care process, in communication related to follow-up care and in co-operation between different care units.
The thesis was completed as a qualitative study. The research material was collected by interviewing eight emergency nurses. The interview material was transcribed and reduced to categories based on the research questions.
The topics of the interviews were the benefits and challenges of the digital patient transfer system, the im-pact of the digital patient transfer system on nurses’ job description, and transferring the patient to follow-up care, communication, and cooperation between different care units. The research results showed that the benefits of the digital patient transfer system were freeing up of nurses' working time for immediate patient work. Communication and information flow were felt to have developed and improved with written reporting. The logistics and coordination of follow-up care had developed due to the functionality of the system.
The challenges of the digital patient transfer system were found to be the acceptance of the change in nurses' job description and the adoption of new digital skills, as well as the lack of integration between systems. Challenges were also experienced from time to time in cooperation between professionals.
The results of the study can be used in the development of the digital patient transfer system and the job description of emergency nurses, as well as in the targeting of training to recording, communication and in-formation flow. The results of the study can also be used when developing the patient's transfer process for further treatment. A topic of further research could be nurses' experiences of using the digital patient transfer system from the point of view of the sending and receiving unit.