Kansainvälisen opiskelijavaihdon vaikutukset työelämätaitoihin: case VAMK
Poutanen, Annukka (2024)
Poutanen, Annukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069537
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vaasan ammattikorkeakoulun kansainväliset liikkuvuuspalvelut. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kasainvälinen opiskelija- vaihto vaikuttaa opiskelijoiden viestintä- ja työelämätaitojen kehittymiseen erityisesti myynti- ja asiakaspalvelukontekstissa. Tutkimuksen pää kysymyksenä toimi: "Miten vaihto-opiskelun suorittaneet nykyiset ja entiset Vaasan ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat kokivat vaihto-opiskelun vaikuttaneen heidän viestintä- ja työelämätaitojensa kehittymiseen erityisesti myynti- ja asiakaspalvelukontekstissa?" Tutkimuksessa käytettiin myös alakysymyksiä, joiden avulla pyrittiin tunnistamaan, miten ja millaisia työelämätaitoja opiskelijat ovat kehittäneet vaihto-opiskelujakson aikana.
Tutkimuksen aihe sai henkilökohtaista merkitystä, kun tutkija itse koki vaihto-opiskelun vaikutukset omassa elämässään. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin, kuinka vaihto-opiskelu voi olla arvokas oppimiskokemus, erityisesti työelämätaitojen kehittämisen kannalta.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Valitulla tutkimusmenetelmällä saatiin syvällistä tietoa henkilöiden omista kokemuksista vaihto-opiskelusta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta aiheen kannalta oleellisesta teoriaosuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kansainvälistä opiskelijavaihtoa, viestintätaitoja ja markkinointiviestintää. Teoriaosuuden laatimiseen hyödynnettiin kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä ja aiempia tutkimuksia, jotka liittyivät tutkittavaan aiheeseen. Tulokset osoittivat vaihto-opiskelun edistävän merkittävästi työelämätaitojen kehittymistä, erityisesti vuorovaikutustaitojen, kulttuurillisen ymmärryksen ja kielitaidon alueilla. Vaihto-opiskelu vahvisti ammatti-identiteettiä ja henkilökohtaista kehitystä, mikä tuki ammatillisen osaamisen kasvua. Monet haastatelluista pitivät kansainvälisyyttä tärkeänä osana nykyistä ja tulevaa työelämäänsä.
Tutkimuksen aihe sai henkilökohtaista merkitystä, kun tutkija itse koki vaihto-opiskelun vaikutukset omassa elämässään. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin, kuinka vaihto-opiskelu voi olla arvokas oppimiskokemus, erityisesti työelämätaitojen kehittämisen kannalta.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Valitulla tutkimusmenetelmällä saatiin syvällistä tietoa henkilöiden omista kokemuksista vaihto-opiskelusta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta aiheen kannalta oleellisesta teoriaosuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kansainvälistä opiskelijavaihtoa, viestintätaitoja ja markkinointiviestintää. Teoriaosuuden laatimiseen hyödynnettiin kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä ja aiempia tutkimuksia, jotka liittyivät tutkittavaan aiheeseen. Tulokset osoittivat vaihto-opiskelun edistävän merkittävästi työelämätaitojen kehittymistä, erityisesti vuorovaikutustaitojen, kulttuurillisen ymmärryksen ja kielitaidon alueilla. Vaihto-opiskelu vahvisti ammatti-identiteettiä ja henkilökohtaista kehitystä, mikä tuki ammatillisen osaamisen kasvua. Monet haastatelluista pitivät kansainvälisyyttä tärkeänä osana nykyistä ja tulevaa työelämäänsä.