Nuorisokulttuurin vaikutus liikunnanopetuksen suunnitteluun
Hannus, Jenna; Kinnunen, Emma (2024)
Hannus, Jenna
Kinnunen, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069536
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkittiin nuorisokulttuurin vaikutusta liikunnanopetuksen suunnitteluun. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mitä aiheesta tiedetään jo, onko aiheeseen liittyvää tutkimusta tehty ja mitä mahdollisella tutkimuksella on pystytty osoittamaan. Tavoitteena oli selvittää nuorten liikuntakulttuurin muutos noin sadan vuoden takaa, ja tutkia sen vaikutusta liikunnanopetuksen suunnitteluun nykypäivänä.
Tämä tutkimus aloitettiin PICO-menetelmää hyödyntäen. Sen avulla muodostettiin tutkimuskysymys sekä hakulausekkeet aineistohakuja varten. Tutkimuskysymys muotoutui PICO-menetelmän avulla seuraavanlaiseksi: Miten nuorisokulttuurin muutos huomioidaan yläkouluikäisten liikunnanopetuksessa ja sen suunnittelussa? Aineistohaut tehtiin LUC-Finnan kotimaiset artikkelit-tietokantaan, Finna-tietokantaan sekä SPORTDiscus ESBCO e-journals -tietokantaan. Tämän integroivan kirjallisuuskatsauksen aineistorajauksissa käytettiin PRISMA-menetelmää sekä sisäänotto- että poissulkukriteerejä.
Tämän opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta, että nuorisokulttuurin vaikutusta liikunnanopetukseen ei ole tutkittu. Lopulliseen lähempään tarkasteluun valikoitui aineistot, joiden avulla pystyttiin tarkastelemaan integroivan kirjallisuuskatsauksen tavoin jo olemassa olevaa tietoa aiheen ympäriltä ja pohtimaan jatkotutkimustarpeita.
Nykypäivänä nuoret kokevat koululiikunnassa tärkeiksi sosiaaliset suhteet, mielekkään ilmapiirin ja liikunnan terveyttä edistävät vaikutukset. Epäselvää on, että kuinka merkityksellistä liikunnanopetuksen suunnittelussa ylipäätään on tuntea nuorisokulttuureja. On kuitenkin tärkeää huomioida nuoret ja heidän tarpeensa, jotta liikunnanopetus täyttää opetussuunnitelmassa määritellyt liikuntakasvatukselliset tavoitteet. Tutkimustuloksista voivat hyötyä nuorille liikuntaa ohjaavat ja opettavat tahot.
Tämä tutkimus aloitettiin PICO-menetelmää hyödyntäen. Sen avulla muodostettiin tutkimuskysymys sekä hakulausekkeet aineistohakuja varten. Tutkimuskysymys muotoutui PICO-menetelmän avulla seuraavanlaiseksi: Miten nuorisokulttuurin muutos huomioidaan yläkouluikäisten liikunnanopetuksessa ja sen suunnittelussa? Aineistohaut tehtiin LUC-Finnan kotimaiset artikkelit-tietokantaan, Finna-tietokantaan sekä SPORTDiscus ESBCO e-journals -tietokantaan. Tämän integroivan kirjallisuuskatsauksen aineistorajauksissa käytettiin PRISMA-menetelmää sekä sisäänotto- että poissulkukriteerejä.
Tämän opinnäytetyön pohjalta voidaan todeta, että nuorisokulttuurin vaikutusta liikunnanopetukseen ei ole tutkittu. Lopulliseen lähempään tarkasteluun valikoitui aineistot, joiden avulla pystyttiin tarkastelemaan integroivan kirjallisuuskatsauksen tavoin jo olemassa olevaa tietoa aiheen ympäriltä ja pohtimaan jatkotutkimustarpeita.
Nykypäivänä nuoret kokevat koululiikunnassa tärkeiksi sosiaaliset suhteet, mielekkään ilmapiirin ja liikunnan terveyttä edistävät vaikutukset. Epäselvää on, että kuinka merkityksellistä liikunnanopetuksen suunnittelussa ylipäätään on tuntea nuorisokulttuureja. On kuitenkin tärkeää huomioida nuoret ja heidän tarpeensa, jotta liikunnanopetus täyttää opetussuunnitelmassa määritellyt liikuntakasvatukselliset tavoitteet. Tutkimustuloksista voivat hyötyä nuorille liikuntaa ohjaavat ja opettavat tahot.