Sosiaalisen median strategia henkilöstöpalveluyritykselle
Toivola, Sami (2024)
Toivola, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069586
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona tapahtuma- ja ravintola-alan henkilöstöpalveluyritykselle. Työn tavoitteena oli toteuttaa yksinkertainen sosiaalisen median strategia, joka huomioi toimeksiantajan resurssit. Toimeksiantajalla ei ollut entuudestaan sosiaalisen median strategiaa.
Työ koostui teoreettisesta viitekehyksestä ja käytännön toteutuksesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia, markkinointiviestintää, sosiaalisen median kanavia sekä SOSTAC-mallia. Käytännön toteutuksessa sovellettiin SOSTAC-mallia strategian kehittämisessä.
Osana sosiaalisen median strategiaa laadittiin sosiaalisen median sisällön vuosikello, jonka tarkoitus on ohjata säännöllistä ja suunnitelmallista sisällöntuotantoa. Vuosikellon avulla voidaan tuottaa ajankohtaan sopivaa sisältöä ja suunnitella sisältöä ennakoivasti.
Opinnäytetyön tulokset tarjoavat käytännön lähtökohdan yrityksen sosiaalisen median läsnäolon kehittämiselle ja tehokkaalle viestinnälle sosiaalisen median kanavissa. Strategian avulla yritys voi parantaa sen näkyvyyttä ja vuorovaikutusta kohdeyleisön kanssa.
Työ koostui teoreettisesta viitekehyksestä ja käytännön toteutuksesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sosiaalisen median markkinointia, markkinointiviestintää, sosiaalisen median kanavia sekä SOSTAC-mallia. Käytännön toteutuksessa sovellettiin SOSTAC-mallia strategian kehittämisessä.
Osana sosiaalisen median strategiaa laadittiin sosiaalisen median sisällön vuosikello, jonka tarkoitus on ohjata säännöllistä ja suunnitelmallista sisällöntuotantoa. Vuosikellon avulla voidaan tuottaa ajankohtaan sopivaa sisältöä ja suunnitella sisältöä ennakoivasti.
Opinnäytetyön tulokset tarjoavat käytännön lähtökohdan yrityksen sosiaalisen median läsnäolon kehittämiselle ja tehokkaalle viestinnälle sosiaalisen median kanavissa. Strategian avulla yritys voi parantaa sen näkyvyyttä ja vuorovaikutusta kohdeyleisön kanssa.