Etäoperointikeskuksen kehitys
Tepponen, Aleksi (2024)
Tepponen, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079644
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää konsepti automatisoitujen ajoneuvojen etäoperointiin. Konseptin oli määrä sekä seurata Suomen nykyistä kansallista lainsäädäntöä että ottaa huomioon sen valmisteilla olevat uudistukset. Koska työn tilaajayritys Remoted Oy pyrkii laajentamaan toimintaansa myös kansainvälisille markkinoille, oli tärkeää ottaa huomioon myös muiden, etenkin Euroopan maiden lainsäädännöt.
Käsitteet osuudessa käydään läpi automatisoituun ajamiseen ja etäoperointiin liittyviä käsitteitä sekä tarkastellaan toiminnallisen ja operatiivisen turvallisuuden määritelmiä. Työn tutkimus- ja kehittämismetodeina olivat kirjallisuustutkimus, työpajat, tietojen kerääminen suoraan tekniikka- ja ajoneuvovalmistajilta sekä operaattori-sekvenssikaavioiden käyttö.
Kehitystyö aloitettiin pitämällä yrityksen sisäisiä työpajoja, joissa ideoitiin konseptin visioita ja vaatimuksia. Tämän jälkeen siirryttiin analysoimaan etäoperoinnin todellisia tarpeita operaattori-sekvenssikaavioiden avulla. Dataa kaavioiden luontiin kerättiin käynnissä olevista operoinneista, joissa turvakuljettaja kirjasi vastaan tulevat erityistilanteet. Tilanteet suodatettiin ja ryhmitettiin, minkä jälkeen relevanteista tilanteista tehtiin kaaviot. Kaavioiden teossa oletettiin, että operaattorin pitää pystyä ratkaisemaan tilanteet etänä.
Projektin tuloksena syntyi kattavasti määritelty konsepti, joka toimii pohjana etäoperoinnin jatkokehitykselle yrityksessä. Valmis konsepti sisältää työkalut datan keräämiseen sekä ajoneuvoista että niiden käyttäjiltä, etäohjauksen tilat, tietoliikenneyhteydet, laitteet ja muut tarvittavat välineet. Lisäksi siihen sisältyy lainsäädännön määrittämät vastuut sekä selvitys siitä, miten liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema tieliikenteen automaatiota säätelevä lakiuudistus vaikuttaisi toimintaan, jos se menisi nykyisessä muodossaan läpi.
Työhön kuului etäoperoinnin riskienarviointi, joka tehtiin tunnistettujen riskien toteutumisesta aiheutuneiden vaarojen vaikutuksesta eri etäoperointitasoilla. Lopuksi kehitettiin toimenpiteet, joiden avulla riskit saatiin operoinnin kannalta siedettävälle tasolle. Työn lopussa esitetään myös etäohjauksen tulevia visioita, jotka eivät vielä ole osa konseptia teknologisten ja lainsäädännöllisten rajoitteiden vuoksi.
Käsitteet osuudessa käydään läpi automatisoituun ajamiseen ja etäoperointiin liittyviä käsitteitä sekä tarkastellaan toiminnallisen ja operatiivisen turvallisuuden määritelmiä. Työn tutkimus- ja kehittämismetodeina olivat kirjallisuustutkimus, työpajat, tietojen kerääminen suoraan tekniikka- ja ajoneuvovalmistajilta sekä operaattori-sekvenssikaavioiden käyttö.
Kehitystyö aloitettiin pitämällä yrityksen sisäisiä työpajoja, joissa ideoitiin konseptin visioita ja vaatimuksia. Tämän jälkeen siirryttiin analysoimaan etäoperoinnin todellisia tarpeita operaattori-sekvenssikaavioiden avulla. Dataa kaavioiden luontiin kerättiin käynnissä olevista operoinneista, joissa turvakuljettaja kirjasi vastaan tulevat erityistilanteet. Tilanteet suodatettiin ja ryhmitettiin, minkä jälkeen relevanteista tilanteista tehtiin kaaviot. Kaavioiden teossa oletettiin, että operaattorin pitää pystyä ratkaisemaan tilanteet etänä.
Projektin tuloksena syntyi kattavasti määritelty konsepti, joka toimii pohjana etäoperoinnin jatkokehitykselle yrityksessä. Valmis konsepti sisältää työkalut datan keräämiseen sekä ajoneuvoista että niiden käyttäjiltä, etäohjauksen tilat, tietoliikenneyhteydet, laitteet ja muut tarvittavat välineet. Lisäksi siihen sisältyy lainsäädännön määrittämät vastuut sekä selvitys siitä, miten liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema tieliikenteen automaatiota säätelevä lakiuudistus vaikuttaisi toimintaan, jos se menisi nykyisessä muodossaan läpi.
Työhön kuului etäoperoinnin riskienarviointi, joka tehtiin tunnistettujen riskien toteutumisesta aiheutuneiden vaarojen vaikutuksesta eri etäoperointitasoilla. Lopuksi kehitettiin toimenpiteet, joiden avulla riskit saatiin operoinnin kannalta siedettävälle tasolle. Työn lopussa esitetään myös etäohjauksen tulevia visioita, jotka eivät vielä ole osa konseptia teknologisten ja lainsäädännöllisten rajoitteiden vuoksi.