Liikkuvan kaluston visuaalinen suunnittelu : visuaalisen suunnittelun mainosarvo kuljetusliikkeen kalustossa
Huhtela, Matias (2024)
Huhtela, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069527
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia liikkuvan kaluston mainosarvoa ja sitä, mitkä tekijät vaikuttavat ajoneuvoteippauksien visuaaliseen suunnitteluun. Tutkielmassa liikkuva kalusto rajattiin kuljetusliikkeiden käyttämiin yhdistelmäajoneuvoihin. Tutkielma tukee kehitystäni työssä ajoneuvoteippauksien parissa, jossa olen toiminut ja haluan tulevaisuudessa työskennellä.
Tutkielmassa käytetty tietoperusta koostui graafisen suunnittelun ja markkinoinnin kirjallisuudesta. Lehti- ja internetartikkelit toivat uusia näkökulmia tutkielmaan. Lisänä tietoperustassa käytettiin kirjallisuutta brändeistä ja niiden kehityksestä, sekä artikkeleita neuromarkkinoinnista. Tutkielmassa käytin esimerkkinä tilaustyötä, jonka avulla työnkulun havainnollistaminen oli helpompaa. Tilaustyössä hyödynsin tutkielmassa esille tulevia menetelmiä yrityksen visuaalisen ilmeen yhtenäistämiseksi. Kyseessä olevan tilaustyön ajoneuvon teippaus toteutettiin ajoneuvoteippauksiin erikoistuneessa yrityksessä.
Tutkimus tuo ilmi, että ajoneuvoteippauksen suunnittelu yritysten markkinointia varten sisältää rajoitteita. Erilaiset lait ja määräykset, joiden avulla lisätään turvallisuutta liikenteessä vaikuttavat mahdolliseen teipattavaan pinta-alaan. Emoyhtiöt voivat asettaa rajoitteita niiden alla toimiville pienemmille yrityksille. Nämä rajoitteet voivat estää pienemmän yrityksen mahdollista brändin kasvattamista näkyvyyden kannalta liikenteessä.
Tässä tutkielmassa käytettiin sekä laadullisen, että tapaustutkimuksen menetelmiä. Esimerkkityön avulla tutkittiin tiettyä ilmiötä, tässä tapauksessa ajoneuvoteippausta. Menetelmän avulla haluttiin ymmärtää syvällisemmin ilmiöön vaikuttavia tekijöitä, kuten kontekstia, olosuhteita ja taustoja. Tapausta tutkimalla pyrittiin lisäämään ymmärrystä siitä, millainen mainosarvo ajoneuvoteippauksella on kuljetusliikkeen kalustossa.
Tutkielmassa käytetty tietoperusta koostui graafisen suunnittelun ja markkinoinnin kirjallisuudesta. Lehti- ja internetartikkelit toivat uusia näkökulmia tutkielmaan. Lisänä tietoperustassa käytettiin kirjallisuutta brändeistä ja niiden kehityksestä, sekä artikkeleita neuromarkkinoinnista. Tutkielmassa käytin esimerkkinä tilaustyötä, jonka avulla työnkulun havainnollistaminen oli helpompaa. Tilaustyössä hyödynsin tutkielmassa esille tulevia menetelmiä yrityksen visuaalisen ilmeen yhtenäistämiseksi. Kyseessä olevan tilaustyön ajoneuvon teippaus toteutettiin ajoneuvoteippauksiin erikoistuneessa yrityksessä.
Tutkimus tuo ilmi, että ajoneuvoteippauksen suunnittelu yritysten markkinointia varten sisältää rajoitteita. Erilaiset lait ja määräykset, joiden avulla lisätään turvallisuutta liikenteessä vaikuttavat mahdolliseen teipattavaan pinta-alaan. Emoyhtiöt voivat asettaa rajoitteita niiden alla toimiville pienemmille yrityksille. Nämä rajoitteet voivat estää pienemmän yrityksen mahdollista brändin kasvattamista näkyvyyden kannalta liikenteessä.
Tässä tutkielmassa käytettiin sekä laadullisen, että tapaustutkimuksen menetelmiä. Esimerkkityön avulla tutkittiin tiettyä ilmiötä, tässä tapauksessa ajoneuvoteippausta. Menetelmän avulla haluttiin ymmärtää syvällisemmin ilmiöön vaikuttavia tekijöitä, kuten kontekstia, olosuhteita ja taustoja. Tapausta tutkimalla pyrittiin lisäämään ymmärrystä siitä, millainen mainosarvo ajoneuvoteippauksella on kuljetusliikkeen kalustossa.