Kokemuksia hybridityöstä työhyvinvoinnin ja johtamisen näkökulmasta
Vessonen, Satu (2024)
Vessonen, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079686
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Eezy Henkilöstöpalveluiden henkilöstön kokemuksia hybridityön tekemisestä. Kokemuksia hybridityöstä tutkittiin etenkin työhyvinvoinnin ja johtamisen näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää millaisena työnteon mallina henkilöstö kokee hybridityön tekemisen. Tavoitteena oli erityisesti selvittää kuinka henkilöstö kokee hybridityön johtamisen ja kuinka hybridimallin mukainen työntekeminen on vaikuttanut henkilöstön työhyvinvointiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli sähköinen kyselylomake. Kyselylomake sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kvalitatiivinen eli laadullinen osuus näkyi tutkimuksessa avoimina kysymyksinä. Sähköinen kyselylomake lähetettiin yhteensä 203 henkilöstön jäsenelle. Henkilöstöön kuului sekä toimihenkilöitä että heidän esihenkilöitään. Kyselyn kokonaisvastaajamäärä oli 117 eli 58 prosenttia henkilöstöstä otti osaa kyselyyn. Tutkimuksesta saatu aineisto analysointiin. Avoimet vastaukset analysointiin omana osanaan teemoittelun avulla.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Eezy Henkilöstöpalveluiden henkilöstö koki hybridityömallin olevan paras työntekemisen muoto. Hybridityössä etätyön koettiin olevan eniten työhyvinvointia lisäävä tekijä. Suurin osa henkilöstöstä toivoi, että etätyöpäiviä olisi viikkotasolla enemmän. Etätyön tekemisen parhaimmaksi puoleksi koettiin työn ja
vapaa-ajan yhteensovittamisen helppous. Etätyöpäivien koettiin myös tukevan työssä jaksamista ja helpottavan työstä palautumista. Etätyössä työn tauottamista tulisi parantaa. Hybridityön johtaminen koettiin pääosin olevan osaavaa ja laadukasta. Hybridityön johtamisen koettiin olevan osaavaa etenkin yhteydenpidon osalta. Henkilöstö myös koki, että heihin luotetaan 100-prosenttisesti työntekopaikasta riippumatta. Hybridityön johtamisen laadukkuutta voisi kehittää palautteen antamisen ja yhteisöllisyyden kokemuksen osalta.
Työn toimeksiantaja voi hyödyntää tehdystä tutkimuksesta saatuja tuloksia hybridityömallin kehittämisen tukena. Tulosten avulla Eezy Henkilöstöpalvelut voi työnteon kehittämisen lisäksi ylläpitää henkilöstön työhyvinvointia ja parantaa työntekijäkokemusta johtamisen laadun osalta. Tehdyn tutkimuksen myötä työn toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää tämän tutkimuksen tuloksia tekemällä hybridityön tekoon liittyvän jatkotutkimuksen. Jatkotutkimuksen avulla olisi esimerkiksi mahdollista selvittää kuinka etätyö ja etätyöpäivien määrä vaikuttaa henkilöstön sairauspoissaoloihin. Tehdyn tutkimuksen avulla olisi myös mahdollista lähteä tutkimaan kuinka yhden etätyöpäivän lisäys viikkotasolla vaikuttaisi työn tehokkuuteen. The purpose of the thesis was to study employee experiences of hybrid work in the client organization, Eezy Henkilöstöpalvelut. Experiences were studied especially from the perspective of work well-being and leadership. The purpose was also to find out what the personnel thinks about the hybrid work model. The goal was to find out how the personnel experiences the leadership of hybrid work and how working according to the hybrid work model has affected the work well-being of the personnel.
The research method used was mainly the quantitative research method. The data were collected by an online survey. The survey included structured and open-ended questions. The qualitative part of the study was reflected in the open-ended questions of the survey. The online survey was sent to a total of 203 staff members. The personnel included both white-collar workers and their supervisors. The total number of respondents to the survey was 117 i.e., 58 percent of the personnel took part in the survey. Data obtained from the research were analyzed by thematizing.
Based on the results, the personnel of the client organization experienced that the hybrid work model is the best way of working. Working remotely was perceived to be the factor that increases work well-being most. The majority of respondents wished that there would be more remote working days per week. The best aspect of working remotely was the ease of combining work and free time. Remote working days were also felt to support coping at work and facilitate recovery from work. Taking breaks while working remotely should be im-proved. The leadership of hybrid work was perceived to be mainly competent and of high quality, especially in terms of communication. The personnel also felt that they were trusted 100 percent regardless of the place of work. The quality of hybrid work leadership could be improved by giving staff more feedback on their work and increasing the sense of community.
The client organization can use the results to support the development of the hybrid work model. With the help of the results, they can also maintain staff well-being and improve employee´s experience of the quality of leadership. The client organization can use the results for further research. It would be interesting to find out how the number of remote working days would affect sickness absence or how adding one remote working day per week would affect work efficiency of the personnel.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli sähköinen kyselylomake. Kyselylomake sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen kvalitatiivinen eli laadullinen osuus näkyi tutkimuksessa avoimina kysymyksinä. Sähköinen kyselylomake lähetettiin yhteensä 203 henkilöstön jäsenelle. Henkilöstöön kuului sekä toimihenkilöitä että heidän esihenkilöitään. Kyselyn kokonaisvastaajamäärä oli 117 eli 58 prosenttia henkilöstöstä otti osaa kyselyyn. Tutkimuksesta saatu aineisto analysointiin. Avoimet vastaukset analysointiin omana osanaan teemoittelun avulla.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella Eezy Henkilöstöpalveluiden henkilöstö koki hybridityömallin olevan paras työntekemisen muoto. Hybridityössä etätyön koettiin olevan eniten työhyvinvointia lisäävä tekijä. Suurin osa henkilöstöstä toivoi, että etätyöpäiviä olisi viikkotasolla enemmän. Etätyön tekemisen parhaimmaksi puoleksi koettiin työn ja
vapaa-ajan yhteensovittamisen helppous. Etätyöpäivien koettiin myös tukevan työssä jaksamista ja helpottavan työstä palautumista. Etätyössä työn tauottamista tulisi parantaa. Hybridityön johtaminen koettiin pääosin olevan osaavaa ja laadukasta. Hybridityön johtamisen koettiin olevan osaavaa etenkin yhteydenpidon osalta. Henkilöstö myös koki, että heihin luotetaan 100-prosenttisesti työntekopaikasta riippumatta. Hybridityön johtamisen laadukkuutta voisi kehittää palautteen antamisen ja yhteisöllisyyden kokemuksen osalta.
Työn toimeksiantaja voi hyödyntää tehdystä tutkimuksesta saatuja tuloksia hybridityömallin kehittämisen tukena. Tulosten avulla Eezy Henkilöstöpalvelut voi työnteon kehittämisen lisäksi ylläpitää henkilöstön työhyvinvointia ja parantaa työntekijäkokemusta johtamisen laadun osalta. Tehdyn tutkimuksen myötä työn toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää tämän tutkimuksen tuloksia tekemällä hybridityön tekoon liittyvän jatkotutkimuksen. Jatkotutkimuksen avulla olisi esimerkiksi mahdollista selvittää kuinka etätyö ja etätyöpäivien määrä vaikuttaa henkilöstön sairauspoissaoloihin. Tehdyn tutkimuksen avulla olisi myös mahdollista lähteä tutkimaan kuinka yhden etätyöpäivän lisäys viikkotasolla vaikuttaisi työn tehokkuuteen.
The research method used was mainly the quantitative research method. The data were collected by an online survey. The survey included structured and open-ended questions. The qualitative part of the study was reflected in the open-ended questions of the survey. The online survey was sent to a total of 203 staff members. The personnel included both white-collar workers and their supervisors. The total number of respondents to the survey was 117 i.e., 58 percent of the personnel took part in the survey. Data obtained from the research were analyzed by thematizing.
Based on the results, the personnel of the client organization experienced that the hybrid work model is the best way of working. Working remotely was perceived to be the factor that increases work well-being most. The majority of respondents wished that there would be more remote working days per week. The best aspect of working remotely was the ease of combining work and free time. Remote working days were also felt to support coping at work and facilitate recovery from work. Taking breaks while working remotely should be im-proved. The leadership of hybrid work was perceived to be mainly competent and of high quality, especially in terms of communication. The personnel also felt that they were trusted 100 percent regardless of the place of work. The quality of hybrid work leadership could be improved by giving staff more feedback on their work and increasing the sense of community.
The client organization can use the results to support the development of the hybrid work model. With the help of the results, they can also maintain staff well-being and improve employee´s experience of the quality of leadership. The client organization can use the results for further research. It would be interesting to find out how the number of remote working days would affect sickness absence or how adding one remote working day per week would affect work efficiency of the personnel.