Eläinlääkäriasemat sosiaalisessa mediassa : millainen merkitys eläinlääkäriasemien sosiaalisen median viestinnällä on lemmikinomistajille?
Vartiainen, Sanna (2024)
Vartiainen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069606
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on läsnä lähes jokaisen suomalaisen elämässä tavalla tai toisella. Se on myös yrityksille erinomainen keino markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan, mikäli sosiaalisen median viestintä toteutetaan siten, että sisältö kiinnostaa kohderyhmää. Myös suomalaiset eläinlääkäriasemat ovat viime vuosina lisänneet näkyvyyttään sosiaalisen median kanavissa ja lähes jokaisella eläinlääkäriasemalla onkin yksi tai useampi sosiaalisen median kanava.
Mutta mitä mieltä asiakkaat eli lemmikinomistajat ovat eläinlääkäriasemien sosiaalisen median viestinnästä? Tämän tutkielman tavoitteena oli perehtyä tarkemmin siihen, millainen merkitys suomalaisten eläinlääkäriasemien sosiaalisen median viestinnällä on lemmikinomistajille ja voiko sillä olla jopa vaikutusta siihen, minne oma lemmikki halutaan viedä hoidettavaksi.
Tutkielman tietoperustassa paneudutaan sosiaaliseen mediaan ja sen rooliin yritysten markkinointiviestinnässä, tarkastellaan lemmikkien yhteiskunnallista merkitystä sekä sitä, millainen eläinlääkintäsektori on Suomessa ja mitä erityispiirteitä siihen liittyy. Tutkielman aiheen takia pääpaino on sellaisissa eläinlääkäriasemissa, jotka hoitavat pieneläimiä, eli koiria, kissoja, kaneja, jyrsijöitä ja muita Suomessa yleisesti lemmikkieläiminä pidettäviä lajeja.
Aihetta ei ole aikaisemmin tutkittu Suomessa, joten tarvittava tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka oli suunnattu sosiaalista mediaa käyttäville lemmikinomistajille. Kyselyyn osallistui kaikkiaan 120 henkilöä ja vastaukset analysoitiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa selvisi, että eläinlääkäriasemien sosiaalisen median viestinnällä on merkitystä monille lemmikinomistajille. Eläinlääkäriasemien tarjoama palvelu tapahtuu kuitenkin pääasiassa kasvotusten klinikkaympäristössä ja tällä on suurimmalle osalle lemmikinomistajista enemmän painoarvoa kuin sosiaalisella medialla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sosiaalisen median mahdollisuudet kannattaa sivuuttaa.
Tutkimustuloksista voi olla apua eläinlääkäriasemien sosiaalisen median viestintää hoitaville henkilöille. Tutkimuksen avulla saatiin hyödyllistä tietoa siitä, millaista viestintää asiakkaat eli lemmikinomistajat odottavat ja toivovat eläinlääkäriasemilta sosiaalisessa mediassa, joten eläinlääkäriasemat voivat käyttää tuloksia apuna oman sosiaalisen median viestintänsä suunnitteluun.
Mutta mitä mieltä asiakkaat eli lemmikinomistajat ovat eläinlääkäriasemien sosiaalisen median viestinnästä? Tämän tutkielman tavoitteena oli perehtyä tarkemmin siihen, millainen merkitys suomalaisten eläinlääkäriasemien sosiaalisen median viestinnällä on lemmikinomistajille ja voiko sillä olla jopa vaikutusta siihen, minne oma lemmikki halutaan viedä hoidettavaksi.
Tutkielman tietoperustassa paneudutaan sosiaaliseen mediaan ja sen rooliin yritysten markkinointiviestinnässä, tarkastellaan lemmikkien yhteiskunnallista merkitystä sekä sitä, millainen eläinlääkintäsektori on Suomessa ja mitä erityispiirteitä siihen liittyy. Tutkielman aiheen takia pääpaino on sellaisissa eläinlääkäriasemissa, jotka hoitavat pieneläimiä, eli koiria, kissoja, kaneja, jyrsijöitä ja muita Suomessa yleisesti lemmikkieläiminä pidettäviä lajeja.
Aihetta ei ole aikaisemmin tutkittu Suomessa, joten tarvittava tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka oli suunnattu sosiaalista mediaa käyttäville lemmikinomistajille. Kyselyyn osallistui kaikkiaan 120 henkilöä ja vastaukset analysoitiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksessa selvisi, että eläinlääkäriasemien sosiaalisen median viestinnällä on merkitystä monille lemmikinomistajille. Eläinlääkäriasemien tarjoama palvelu tapahtuu kuitenkin pääasiassa kasvotusten klinikkaympäristössä ja tällä on suurimmalle osalle lemmikinomistajista enemmän painoarvoa kuin sosiaalisella medialla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sosiaalisen median mahdollisuudet kannattaa sivuuttaa.
Tutkimustuloksista voi olla apua eläinlääkäriasemien sosiaalisen median viestintää hoitaville henkilöille. Tutkimuksen avulla saatiin hyödyllistä tietoa siitä, millaista viestintää asiakkaat eli lemmikinomistajat odottavat ja toivovat eläinlääkäriasemilta sosiaalisessa mediassa, joten eläinlääkäriasemat voivat käyttää tuloksia apuna oman sosiaalisen median viestintänsä suunnitteluun.