Autoalan vetovoiman kehittämisen selvitystyö
Hokkanen, Patrik; Stigell, Teemu (2024)
Hokkanen, Patrik
Stigell, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079682
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee autoalan nykytilaa sekä ratkaisuja autoalan haluttavuuden kehittämiseksi. Tavoitteena Autoalan Keskusliiton (AKL) kanssa on parantaa ajoneuvoalan vetovoimaisuutta etenkin nuorten keskuudessa. Työssä esitellään ajatusperustaa ammattiopistoihin neuvottelukuntia eri puolille Suomea.
Autoalan nykytilan selvityksessä tarkastellaan nykyhetken autokantaa ja sen kehittymistä. Insinöörityössä haastateltiin useita jo alalla toimivia henkilöitä ja lähetettiin kyselyitä peruskouluihin, ammattiopistoihin ja työelämässä toimiville ammattilaisille. Työelämäkyselyiden päätavoitteena oli saada tietoa tulevaisuuden jatkokoulutushalusta sekä tarpeista autoalalla tapahtuvan murroksen takia. Ammattiopiston kyselyssä selvitettiin kiinnostusta tulevaisuuden jatkokoulutukseen sekä nuoria kiinnostavat käyttövoimat. Peruskouluun lähetetyn kyselyn päätavoitteena oli selvittää, mitkä alat nuoria kiinnostavat.
Suomeen ensirekisteröidyistä autoista yli 50 % on sähkö- ja hybridiautoja. Autoala on murroksessa ja autokannan sähköistyminen tuo mukanaan niin haasteita kuin mahdollisuuksiakin. Sähköistyminen tulee vaikuttamaan suuresti myös alan koulutukseen. Oppilaille tehtyjen kyselyiden perusteella nuorten kiinnostus alaa kohtaan on todella vähäinen, eikä alaa jo opiskelevilla ole halua jatkaa opintojaan esimerkiksi jatko-opintoihin. Työelämässä koulutushalukkuus on täysin vastakkainen. Työelämään tehtyjen kyselyjen perusteella alan työntekijät toivoivat työnantajan toimesta reilusti koulutuksia, eivätkä kokeneet nykyistä tarjontaa riittäväksi.
Työssä selvisi, kuinka tärkeää olisi saada alan vetovoimaisuus nousuun. Neuvottelukunnat ja alan markkinointi ovat työn tulosten perusteella avaintekijöitä vetovoimaisuuden nostamisessa. Työssä selvisi myös koulutukseen panostamisen tärkeys alati muuttuvalla alalla.
Autoalan nykytilan selvityksessä tarkastellaan nykyhetken autokantaa ja sen kehittymistä. Insinöörityössä haastateltiin useita jo alalla toimivia henkilöitä ja lähetettiin kyselyitä peruskouluihin, ammattiopistoihin ja työelämässä toimiville ammattilaisille. Työelämäkyselyiden päätavoitteena oli saada tietoa tulevaisuuden jatkokoulutushalusta sekä tarpeista autoalalla tapahtuvan murroksen takia. Ammattiopiston kyselyssä selvitettiin kiinnostusta tulevaisuuden jatkokoulutukseen sekä nuoria kiinnostavat käyttövoimat. Peruskouluun lähetetyn kyselyn päätavoitteena oli selvittää, mitkä alat nuoria kiinnostavat.
Suomeen ensirekisteröidyistä autoista yli 50 % on sähkö- ja hybridiautoja. Autoala on murroksessa ja autokannan sähköistyminen tuo mukanaan niin haasteita kuin mahdollisuuksiakin. Sähköistyminen tulee vaikuttamaan suuresti myös alan koulutukseen. Oppilaille tehtyjen kyselyiden perusteella nuorten kiinnostus alaa kohtaan on todella vähäinen, eikä alaa jo opiskelevilla ole halua jatkaa opintojaan esimerkiksi jatko-opintoihin. Työelämässä koulutushalukkuus on täysin vastakkainen. Työelämään tehtyjen kyselyjen perusteella alan työntekijät toivoivat työnantajan toimesta reilusti koulutuksia, eivätkä kokeneet nykyistä tarjontaa riittäväksi.
Työssä selvisi, kuinka tärkeää olisi saada alan vetovoimaisuus nousuun. Neuvottelukunnat ja alan markkinointi ovat työn tulosten perusteella avaintekijöitä vetovoimaisuuden nostamisessa. Työssä selvisi myös koulutukseen panostamisen tärkeys alati muuttuvalla alalla.