Monikulttuuristen potilaiden kohtaaminen bioanalyytikon työssä
Moilanen, Johanna; Nourachi, Rula (2024)
Moilanen, Johanna
Nourachi, Rula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079722
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana maahanmuutto Suomeen on monipuolistunut ja lisääntynyt, jonka vuoksi terveydenhuolto on kohdannut monia haasteita. Monikulttuurisuus tuo haasteita myös bioanalyytikon työhön. Etenkin preanalyyttisessa laboratoriotutkimuksen vaiheessa vuorovaikutuksella on suuri merkitys. Hoitotyön tutkimussäätiö on laatinut hoitosuosituksen, jonka tavoitteena on, että potilas ymmärtää laboratoriotutkimusten ohjeiden merkityksen. Etenkin vieraskielisten potilaiden kanssa, ohjaukseen tulee paneutua erityisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa Metropolia ammattikorkeakoulun bioanalytiikan opetuksessa preanalytiikan ja näytteenoton opintojaksolla.
Tavoitteena oli tuottaa tietoa, miten bioanalytiikan työssä kohdataan monikulttuurisia potilaita ja mitä haasteita kohtaamisissa voi tulla eteen.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: minkälaisia haasteita voi monikulttuuristen potilaiden kohtaamisissa syntyä ja mitkä tekijät edistävät kohtaamista? Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä 15 tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksen menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että suurimmat haasteet kohdatessa monikulttuurinen potilas olivat kielitaidon puute ja kommunikaatiovaikeudet. Kohtaamista edistävät tekijät olivat terveydenhuollon ammattilaisten ominaisuudet ja kielitaito sekä tulkkitoiminta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monikulttuurisen potilaan kulttuurin huomioiminen tutkimuksissa on tärkeää, yhdessä potilaan kokonaisvaltaisen sekä yksilöllisen tilanteen lisäksi. Laadukasta kohtaamista sekä hoitosuhdetta ei takaa ainoastaan informaatio ja sen tarjoaminen, vaan myös asenteet ja avarakatseinen suhtautuminen monikulttuuriseen potilaaseen. Kielellisissä haasteissa olisi merkittävää muistaa käyttää tulkkia pienissäkin näytteenottotilanteissa, jotta potilas kokisi olonsa turvalliseksi ja kuulluksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa Metropolia ammattikorkeakoulun bioanalytiikan opetuksessa preanalytiikan ja näytteenoton opintojaksolla.
Tavoitteena oli tuottaa tietoa, miten bioanalytiikan työssä kohdataan monikulttuurisia potilaita ja mitä haasteita kohtaamisissa voi tulla eteen.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: minkälaisia haasteita voi monikulttuuristen potilaiden kohtaamisissa syntyä ja mitkä tekijät edistävät kohtaamista? Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä 15 tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksen menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että suurimmat haasteet kohdatessa monikulttuurinen potilas olivat kielitaidon puute ja kommunikaatiovaikeudet. Kohtaamista edistävät tekijät olivat terveydenhuollon ammattilaisten ominaisuudet ja kielitaito sekä tulkkitoiminta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monikulttuurisen potilaan kulttuurin huomioiminen tutkimuksissa on tärkeää, yhdessä potilaan kokonaisvaltaisen sekä yksilöllisen tilanteen lisäksi. Laadukasta kohtaamista sekä hoitosuhdetta ei takaa ainoastaan informaatio ja sen tarjoaminen, vaan myös asenteet ja avarakatseinen suhtautuminen monikulttuuriseen potilaaseen. Kielellisissä haasteissa olisi merkittävää muistaa käyttää tulkkia pienissäkin näytteenottotilanteissa, jotta potilas kokisi olonsa turvalliseksi ja kuulluksi.