Visuaalisten elementtien vaikutus sosiaalisen median mainonnassa
Jutila, Elina (2024)
Jutila, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079702
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten visuaaliset elementit, kuten asettelut, muodot ja värit vaikuttavat mainoksen toimivuuteen sosiaalisessa mediassa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Teplar oy. Toimeksiantaja on oululaislähtöinen maalausalan yritys. Työn tavoitteena on auttaa toimeksiantajayritystä tekemään kustannustehokkaampia ja toimivampia mainoksia sosiaaliseen mediaan.
Teoriaosuudessa käydään läpi sosiaalisen median kehitystä, sen merkitystä nykypäivänä ja sosiaalisen median mainontaa. Teoriaosuudessa tutustutaan myös Metan kanaviin, joissa esitettävään mainontaan työ keskittyy. Teoriaosuuden toinen puolikas puolestaan keskittyy visuaalisuuteen ja sen merkitykseen yrityksen mainonnassa ja tunnistettavuudessa. Visuaalisuuden yhteydessä käsitellään muun muassa värien, asetteluiden ja muotojen merkitystä.
Opinnäytetyön tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmällisyyttä ja tutkimuksia tehtiin sekä laadullinen, että tilastollinen. Tilastollisessa tutkimuksessa esitettiin työtä varten tehtyjä mainoksia Metan kanavissa ja kerättiin tietoa niiden toimivuudesta. Laadullinen tutkimus puolestaan toteutettiin haastattelututkimuksena esittämällä haastateltaville samat mainokset ja kyselemällä heidän mielipiteitään niistä.
Tuloksia tulkitsemalla ja vertaamalla tehtiin johtopäätökset siitä, millaiset visuaaliset elementit edesauttavat mainoksen toimivuutta sosiaalisen median kanavissa. Tulosten perusteella yrityksen on tärkeää paitsi kiinnittää huomiota, myös herättää luottamusta asiakkaissaan. Tämä onnistuu esimerkiksi käyttämällä yrityksen brändivärejä ja suuria värikontrasteja, huomiota herättäviä muotoja sekä selkeää asettelua.
Tutkimuksen avulla kohdeyritys voi kehittää sosiaalisen median mainontaansa ja tehdä toimivampia ja kustannustehokkaampia mainoksia.
Teoriaosuudessa käydään läpi sosiaalisen median kehitystä, sen merkitystä nykypäivänä ja sosiaalisen median mainontaa. Teoriaosuudessa tutustutaan myös Metan kanaviin, joissa esitettävään mainontaan työ keskittyy. Teoriaosuuden toinen puolikas puolestaan keskittyy visuaalisuuteen ja sen merkitykseen yrityksen mainonnassa ja tunnistettavuudessa. Visuaalisuuden yhteydessä käsitellään muun muassa värien, asetteluiden ja muotojen merkitystä.
Opinnäytetyön tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmällisyyttä ja tutkimuksia tehtiin sekä laadullinen, että tilastollinen. Tilastollisessa tutkimuksessa esitettiin työtä varten tehtyjä mainoksia Metan kanavissa ja kerättiin tietoa niiden toimivuudesta. Laadullinen tutkimus puolestaan toteutettiin haastattelututkimuksena esittämällä haastateltaville samat mainokset ja kyselemällä heidän mielipiteitään niistä.
Tuloksia tulkitsemalla ja vertaamalla tehtiin johtopäätökset siitä, millaiset visuaaliset elementit edesauttavat mainoksen toimivuutta sosiaalisen median kanavissa. Tulosten perusteella yrityksen on tärkeää paitsi kiinnittää huomiota, myös herättää luottamusta asiakkaissaan. Tämä onnistuu esimerkiksi käyttämällä yrityksen brändivärejä ja suuria värikontrasteja, huomiota herättäviä muotoja sekä selkeää asettelua.
Tutkimuksen avulla kohdeyritys voi kehittää sosiaalisen median mainontaansa ja tehdä toimivampia ja kustannustehokkaampia mainoksia.