Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen : hoopee.fi verkkokauppa
Jormanainen, Aleksi (2024)
Jormanainen, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079774
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Hoopee.fi-verkkokaupan digitaalista markkinointia. Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen rajattiin koskemaan sosiaalisen median markkinoinnin kehittämistä, koska yritys ei ollut aiemmin tehnyt markkinointia sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen median markkinointia toteutettiin toimeksiantajalle maksettuna mainontana Facebookissa ja Instagramissa 07.06.-31.12.2023.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Hoopee.fi-verkkokaupalle uusi toimintamalli sosiaalisen median markkinointiin. Onnistumisen mittareita olivat ensinnäkin sosiaalisen median markkinoinnin toimintamallin vakiinnuttaminen toimeksiantajalle. Toisena onnistumisen mittarina oli verkkokaupan kävijämäärän nostaminen sosiaalisen median kanavien kautta ja kolmantena verkkokaupan myynnin lisääminen sosiaalisen median markkinointi kanavien kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelujen, havainnoinnin ja kirjallisten lähteiden avulla. Opinnäytetyön nykytilan kartoituksessa havaittiin, että verkkokaupalla voisi olla enemmän mahdollisuuksia digitaalisen markkinoinnin saralla kuin mitä on hyödynnetty. Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy digitaalisen markkinoinnin eri muotoihin, kahteen eri tutkimukseen sosiaalisen median markkinoinnista ja digitaalisen markkinoinnin malliin.
Opinnäytetyön kehittämisvaihe piti sisällään sosiaalisen median markkinointia maksettuna mainontana Facebookissa ja Instagramissa. Kehittämisvaiheen aikana saatuja tuloksia analysoitiin ja toimintaa muokattiin niiden kautta. Kehittämishankkeesta saadut tulokset osoittivat, että sosiaalisen median markkinointi oli ollut kannattavaa. Tehdyt kokeilut olivat olleet tehokkaita verrattuna sosiaalisen median markkinoinnin mittareiden yleisiin keskiarvoihin. Lopuksi toimeksiantajalle tehtiin jatkokehitysehdotuksia sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Hoopee.fi-verkkokaupalle uusi toimintamalli sosiaalisen median markkinointiin. Onnistumisen mittareita olivat ensinnäkin sosiaalisen median markkinoinnin toimintamallin vakiinnuttaminen toimeksiantajalle. Toisena onnistumisen mittarina oli verkkokaupan kävijämäärän nostaminen sosiaalisen median kanavien kautta ja kolmantena verkkokaupan myynnin lisääminen sosiaalisen median markkinointi kanavien kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelujen, havainnoinnin ja kirjallisten lähteiden avulla. Opinnäytetyön nykytilan kartoituksessa havaittiin, että verkkokaupalla voisi olla enemmän mahdollisuuksia digitaalisen markkinoinnin saralla kuin mitä on hyödynnetty. Opinnäytetyön tietoperusta keskittyy digitaalisen markkinoinnin eri muotoihin, kahteen eri tutkimukseen sosiaalisen median markkinoinnista ja digitaalisen markkinoinnin malliin.
Opinnäytetyön kehittämisvaihe piti sisällään sosiaalisen median markkinointia maksettuna mainontana Facebookissa ja Instagramissa. Kehittämisvaiheen aikana saatuja tuloksia analysoitiin ja toimintaa muokattiin niiden kautta. Kehittämishankkeesta saadut tulokset osoittivat, että sosiaalisen median markkinointi oli ollut kannattavaa. Tehdyt kokeilut olivat olleet tehokkaita verrattuna sosiaalisen median markkinoinnin mittareiden yleisiin keskiarvoihin. Lopuksi toimeksiantajalle tehtiin jatkokehitysehdotuksia sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseksi.