Savon ammattiopiston ajoneuvoalan automaalauksen verkko-oppimisympäristön kehittäminen: Pohjustustyöt-kurssin kehittäminen
Ahokivi, Antti (2024)
Ahokivi, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079978
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskityttiin yhden mallikurssin kehittämiseen, johon valittiin automaalauksen pohjustustöitä käsittelevä kurssi. Kurssin kehittämistyössä huomioitiin uudistunut opetussuunnitelma.
Pohjustustyöt-kurssin laajuus on 30 osaamispistettä vastaten 540 tuntia opiskelua. Lähiopetusta on noin 30 %, itsenäistä opiskelua 20 % ja työelämässä oppimista 50 %.
Pohjustustyöt-kurssi on jaettu neljään teemaan: värisävyn- ja häivytystarpeen määritys, hionta ja kittaustyöt, pohjamaalien ruiskutus ja hiontatyöt sekä ajoneuvon suojaustekniikat. Tavoitteena oli kehittää teemoihin inter-aktiivista ja innovatiivista opetusmateriaalia, josta opiskelijat innostuvat ja asiat opitaan helposti.
Pohjustustyöt-kurssista kerättiin opiskelijapalautetta haastattelujen avulla, jonka pohjalta opetusmateriaalia kehitettiin Moodle-oppimisympäristöön. Kurssin suunnitteluprosessi toteutettiin iteratiivisesti, mikä mahdollisti joustavan etenemisen ja tarpeiden mukaan sopeutuvan toiminnan. Valmiista pohjustustyöt-kurssista Moodle-oppimisympäristössä kerättiin palautetta Forms-kyselyn avulla.
Pohjustustyöt-kurssin kehittämisaineistona käytettiin internetistä saatua tietoa, esitteitä, omaa työkokemusta ja vanhoja kurssimateriaaleja.
Pohjustustyöt-kurssin laajuus on 30 osaamispistettä vastaten 540 tuntia opiskelua. Lähiopetusta on noin 30 %, itsenäistä opiskelua 20 % ja työelämässä oppimista 50 %.
Pohjustustyöt-kurssi on jaettu neljään teemaan: värisävyn- ja häivytystarpeen määritys, hionta ja kittaustyöt, pohjamaalien ruiskutus ja hiontatyöt sekä ajoneuvon suojaustekniikat. Tavoitteena oli kehittää teemoihin inter-aktiivista ja innovatiivista opetusmateriaalia, josta opiskelijat innostuvat ja asiat opitaan helposti.
Pohjustustyöt-kurssista kerättiin opiskelijapalautetta haastattelujen avulla, jonka pohjalta opetusmateriaalia kehitettiin Moodle-oppimisympäristöön. Kurssin suunnitteluprosessi toteutettiin iteratiivisesti, mikä mahdollisti joustavan etenemisen ja tarpeiden mukaan sopeutuvan toiminnan. Valmiista pohjustustyöt-kurssista Moodle-oppimisympäristössä kerättiin palautetta Forms-kyselyn avulla.
Pohjustustyöt-kurssin kehittämisaineistona käytettiin internetistä saatua tietoa, esitteitä, omaa työkokemusta ja vanhoja kurssimateriaaleja.