Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaksoset ja kolmoset varhaiskasvatuksessa : sähköinen opas kotiin ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille

Burtsov-Lintula, Jenni (2024)

 
Avaa tiedosto
Burtsov-Lintula_Jenni.pdf (214.2Kt)
Lataukset: 


Burtsov-Lintula, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079959
Tiivistelmä
Monikkosisaruksiksi kutsutaan samanaikaisesti syntyneitä lapsia, eli kaksosia ja kolmosia. Kaksosia syntyy Suomessa noin. 600–700 vuosittain ja kolmosia 5–10 perheeseen. Kaksosten sekä kolmosten syntyessä ja kasvaessa monikkoperheiden yksi suurimmista haasteista on yksilöllisyyden tukeminen, kaksos- ja kolmosidentiteetin rinnalla. Monikkosisaruksen identiteetin muodostumiseen vaikuttaa vahvasti myös identiteetti monikkosisaruksena, sisaruksien välille syntyvän tiiviin sekä erityisen kiintymyssuhteen vuoksi. Monikkosisarukset voivat joutua kohtaamaan myös ympäristöltä paljon kohtelua yhtenä yksikkönä, mikä voi hidastaa tai estää oman yksilöllisen identiteetin muodostumista. On tärkeää, että monikkosisarukseksi syntynyt lapsi saa yksilöllisyyden kokemuksia jo aivan pienestä saakka, jotta hänellä on mahdollisuus rakentaa omaa identiteettiään myös yksilönä.

Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa kehitettiin sähköinen opas kaksosten ja kolmosten yksilöllisen kehityksen tueksi, opas on suunnattu kotiin ja varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuksen rooli monikkosisarusten yksilöllisyyden tukemisessa on merkittävä, varhaiskasvatuksessa monikkosisarus voi joskus saada ensimmäisen kerran kokemuksen erillisyydestään. Tietoa monikkosisarusten yksilöllisyyden tukemisesta varhaiskasvatusikäisenä on saatavilla vähän, kehittämistyön tarkoituksena on lisätä monikkotietoutta ja että tieto on helposti saatavilla sähköisessä muodossa. Opas tukee myös varhaiskasvatuksen ja vanhempien kasvatusyhteistyötä.

Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Suomen Monikkoperheet ry. Toimeksiantajalla oli tarve uudelle sähköiselle ja nykyaikaiselle oppaalle, mikä olisi suunnattu monikkovanhemmille sekä varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jota ohjasi konstruktivistinen toimintamalli. Konstruktivistisessa mallissa kehittämishanke suunnitellaan hyvin ja toteutetaan eri vaiheiden mukaisesti, sen lisäksi se sisältää paljon reflektiota ja vuorovaikutteista keskustelua. Opinnäytetyötä ohjasi Suomen Monikkoperhe ry:n kokoama ohjaustyöryhmä, ja oppaan sisältö kehittyi heidän kanssaan käymäni keskusteluiden, sekä palautteen ja kehitysideoiden mukaisesti. Opas julkaistaan Suomen Monikkoperheiden nettisivuilla, sekä Monikkoperheet lehdessä syyskuussa 2024. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin monikkosisarusten syntymistä, heidän identiteettinsä rakentumista, keskinäistä suhdettaan, varhaiskasvatuksen merkitystä ja yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste