Ensihoidon eettiset erityistilanteet: oppimisen syventäminen potilastapauksien avulla
Taavitsainen, Ilona; Turunen, Pinja; Rautiainen, Vilma (2024)
Taavitsainen, Ilona
Turunen, Pinja
Rautiainen, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079916
Tiivistelmä
Eettinen osaaminen on keskeinen osa ensihoitajan työtä, sillä ensihoitajat kohtaavat työssään monenlaisia
eettisesti haastavia tilanteita. Tämän vuoksi opinnoissa on tärkeää käydä läpi eettisiä asioita. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa oppimateriaalin osa ensihoidon eettisistä erityistilanteista Savonia-ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden oppimisen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää ensihoitajaopiskelijoiden eettisen osaamisen kehittymistä hoitotyön harjoitteluja sekä työelämää varten. Toimeksiantajana opinnäytetyössämme oli Savonia-ammattikorkeakoulu.
Tapaukset pitivät sisällään potilaan itsemääräämisoikeuteen, potilasturvallisuuteen, kollegiaalisuuteen, hoidon
rajauksiin sekä lapsen oikeuksiin liittyviä asioita. Potilastapauksien yhteyteen lisättiin kysymyksiä, joiden tarkoituksena on saada tapauksia läpikäyvät opiskelijat pohtimaan niitä eettisestä näkökulmasta. Potilastapaukset liitettiin erilliselle Moodle-kurssille, jotta ensihoidon opettajat pystyvät hyödyntämään niitä opetuksessa.
eettisesti haastavia tilanteita. Tämän vuoksi opinnoissa on tärkeää käydä läpi eettisiä asioita. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa oppimateriaalin osa ensihoidon eettisistä erityistilanteista Savonia-ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden oppimisen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää ensihoitajaopiskelijoiden eettisen osaamisen kehittymistä hoitotyön harjoitteluja sekä työelämää varten. Toimeksiantajana opinnäytetyössämme oli Savonia-ammattikorkeakoulu.
Tapaukset pitivät sisällään potilaan itsemääräämisoikeuteen, potilasturvallisuuteen, kollegiaalisuuteen, hoidon
rajauksiin sekä lapsen oikeuksiin liittyviä asioita. Potilastapauksien yhteyteen lisättiin kysymyksiä, joiden tarkoituksena on saada tapauksia läpikäyvät opiskelijat pohtimaan niitä eettisestä näkökulmasta. Potilastapaukset liitettiin erilliselle Moodle-kurssille, jotta ensihoidon opettajat pystyvät hyödyntämään niitä opetuksessa.