Kahvila-konditorian myynninedistäminen ja tunnettuuden lisääminen
Lohiniva, Katja; Kivi, Johanna (2014)
Lohiniva, Katja
Kivi, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620015
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on myynninedistäminen ja tunnettuuden lisääminen kahvila-konditorialle. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa myynninedistämiskampanja sekä kehittää toimeksiantajan markkinointiviestintää. Tavoitteena oli kasvattaa myyntiä ja tunnettuutta uusien ja jo olemassa olevien asiakkaiden parissa sekä pyrkiä löytämään keinoja, joilla toimeksiantajayritys parhaiten tavoittaisi kohderyhmänsä. Opinnäytteen toimeksiantajana on oululainen kahvila-konditoria Café Provence.
Tietoperustassa käsitellään työmme kannalta olennaisia markkinointiviestinnän keinoja eli myynninedistämistä, mainontaa sekä henkilökohtaista myyntityötä. Toimeksiantajayrityksen kohdalla myös asiakaspalvelu on suuressa roolissa, joten sitä käsitellään rinnakkain myyntityön kanssa. Työssä käydään läpi myös asiakassuhteen elinkaarta ja sen eri vaiheissa käytettäviä markkinointiviestinnän keinoja Grönroosin mallin avulla.
Opinnäytetyössä suunnitellaan ja toteutetaan myynninedistämiskampanja, jonka tarkoitus on kasvattaa yrityksen myyntiä ja tunnettuutta. Myynninedistämiskampanjaan sisältyi myyntipöytätapahtuma paikallisessa tavaratalossa sekä tarjouskampanja. Yrityksen toimitiloissa suoritettiin myös kysely, jolla pyrittiin selvittämään tehokkaimmat tiedotusvälineet asiakkaiden tavoittamiseksi. Työn pohjalta on annettu yritykselle kokonaisvaltaisia kehitysehdotuksia mainontaa ja myynninedistämistä koskien.
Myynninedistämiskampanjan myyntipöytäpäivä oli yritykselle myynnillisesti hyvä, mutta muuten kampanjan vaikutukset jäivät vähäisiksi. Alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoituksena oli antaa yritykselle kehitysehdotuksia koskien vain Facebookia, kotisivuja, blogia sekä mainontaa ulkona oleviin a-telineisiin. Kyselyn tuloksissa tuli kuitenkin ilmi, että asiakkaiden mielestä myös lehtimainonta voisi olla hyvä kanava tiedottamiseen yrityksen kohdalla, joten kehitysideoita tarjottiin myös sitä koskien. Toteuttaakseen ehdotettuja ideoita, yritys voisi jatkotoimenpiteinä tarjota mainonnan suunnittelun esimerkiksi opinnäytetyöaiheeksi visuaaliseen viestintään erikoistuneelle opiskelijalle.
Tietoperustassa käsitellään työmme kannalta olennaisia markkinointiviestinnän keinoja eli myynninedistämistä, mainontaa sekä henkilökohtaista myyntityötä. Toimeksiantajayrityksen kohdalla myös asiakaspalvelu on suuressa roolissa, joten sitä käsitellään rinnakkain myyntityön kanssa. Työssä käydään läpi myös asiakassuhteen elinkaarta ja sen eri vaiheissa käytettäviä markkinointiviestinnän keinoja Grönroosin mallin avulla.
Opinnäytetyössä suunnitellaan ja toteutetaan myynninedistämiskampanja, jonka tarkoitus on kasvattaa yrityksen myyntiä ja tunnettuutta. Myynninedistämiskampanjaan sisältyi myyntipöytätapahtuma paikallisessa tavaratalossa sekä tarjouskampanja. Yrityksen toimitiloissa suoritettiin myös kysely, jolla pyrittiin selvittämään tehokkaimmat tiedotusvälineet asiakkaiden tavoittamiseksi. Työn pohjalta on annettu yritykselle kokonaisvaltaisia kehitysehdotuksia mainontaa ja myynninedistämistä koskien.
Myynninedistämiskampanjan myyntipöytäpäivä oli yritykselle myynnillisesti hyvä, mutta muuten kampanjan vaikutukset jäivät vähäisiksi. Alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoituksena oli antaa yritykselle kehitysehdotuksia koskien vain Facebookia, kotisivuja, blogia sekä mainontaa ulkona oleviin a-telineisiin. Kyselyn tuloksissa tuli kuitenkin ilmi, että asiakkaiden mielestä myös lehtimainonta voisi olla hyvä kanava tiedottamiseen yrityksen kohdalla, joten kehitysideoita tarjottiin myös sitä koskien. Toteuttaakseen ehdotettuja ideoita, yritys voisi jatkotoimenpiteinä tarjota mainonnan suunnittelun esimerkiksi opinnäytetyöaiheeksi visuaaliseen viestintään erikoistuneelle opiskelijalle.