Graafinen ilme ja ohjeisto : Case Oulusa.fi
Korhonen, Joonas (2014)
Korhonen, Joonas
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on käsitellä graafista suunnittelua ja muutamia graafisen ilmeen keskeisimpiä osa-alueita. Toisena tavoitteena on luoda uudelle yritykselle graafinen ilme sekä sen käyttöä ohjaava graafinen ohjeisto. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulusa.fi, joka on Oulun ammattikorkeakoulussa tehdyn opinnäytetyön pohjalta syntynyt yritys. Yrityksen Oulusa.fi toiminta perustuu internetsivustoon, joka kokoaa Oulun alueen eri järjestäjien tapahtumat yhdeksi tapahtumakalenteriksi.
Sivustolla Oulusa.fi ei ole aikaisempaa yhtenäistä graafista ilmettä eikä yrityksen toimijoilla ole laajaa tuntemusta graafisen suunnittelun periaatteista. Sen vuoksi on tärkeää, että opinnäytetyön lopputuloksena syntyvä graafinen ilme sekä ohjeisto on suunniteltu sellaisiksi, että ne ovat helposti omaksuttavissa ja mahdollisimman moni yrityksen Oulusa.fi viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevä henkilö pystyisi vaivatta hyödyntämään niitä. Graafisen ilmeen suunnittelussa pohjana on käytetty toimeksiantajan toiveita, jotka on toteutettu graafisen suunnittelun teoriaa hyödyntäen. Päätavoitteena ilmeen suunnittelussa on ollut luoda selkeä ja helposti tunnistettavaa kokonaisuus, joka viestii yrityksen toimialaa. Graafisen ilmeen osa-alueet on suunniteltu siten, että niiden käyttäminen useissa eri käyttöyhteyksissä on mahdollisimman helppoa ja joustavaa.
Raportissa käsitellään graafisen suunnittelun muutamia keskeisimpiä osa-alueita. Teemoina ovat graafinen ohjeisto, värit, typografia sekä logo ja liikemerkki. Lisäksi teemoja käsitellään käytännön sovelluksien kautta case-esimerkissä, jossa teoriaosuutta sovelletaan sivuston Oulusa.fi graafiseen ilmeeseen. Opinnäytetyön liitteenä on valmis graafinen ohjeisto, jonka avulla sivuston Oulusa.fi graafista ilmettä pystytään hyödyntämään tehokkaasti ja yhtenäisesti.
Sivustolla Oulusa.fi ei ole aikaisempaa yhtenäistä graafista ilmettä eikä yrityksen toimijoilla ole laajaa tuntemusta graafisen suunnittelun periaatteista. Sen vuoksi on tärkeää, että opinnäytetyön lopputuloksena syntyvä graafinen ilme sekä ohjeisto on suunniteltu sellaisiksi, että ne ovat helposti omaksuttavissa ja mahdollisimman moni yrityksen Oulusa.fi viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevä henkilö pystyisi vaivatta hyödyntämään niitä. Graafisen ilmeen suunnittelussa pohjana on käytetty toimeksiantajan toiveita, jotka on toteutettu graafisen suunnittelun teoriaa hyödyntäen. Päätavoitteena ilmeen suunnittelussa on ollut luoda selkeä ja helposti tunnistettavaa kokonaisuus, joka viestii yrityksen toimialaa. Graafisen ilmeen osa-alueet on suunniteltu siten, että niiden käyttäminen useissa eri käyttöyhteyksissä on mahdollisimman helppoa ja joustavaa.
Raportissa käsitellään graafisen suunnittelun muutamia keskeisimpiä osa-alueita. Teemoina ovat graafinen ohjeisto, värit, typografia sekä logo ja liikemerkki. Lisäksi teemoja käsitellään käytännön sovelluksien kautta case-esimerkissä, jossa teoriaosuutta sovelletaan sivuston Oulusa.fi graafiseen ilmeeseen. Opinnäytetyön liitteenä on valmis graafinen ohjeisto, jonka avulla sivuston Oulusa.fi graafista ilmettä pystytään hyödyntämään tehokkaasti ja yhtenäisesti.