Sosiaalisen median markkinointistrategia toimeksiantajayritykselle
Karttunen, Maria (2024)
Karttunen, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yrityksen tavoitteita tukeva sosiaalisen median markkinointistrategia. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi yrityksen liiketoiminnan ja markkinoinnin tavoitteet huomioiva markkinointistrategia sosiaaliseen mediaan. Työ toteutettiin kesän 2023 ja kevään 2024 välisenä aikana.
Strategia luotiin tutustumalla tietoperustan lisäksi yrityksen liiketoiminnan strategiaan, markkinointistrategiaan sekä sosiaalisen median läsnäoloon ja käymällä keskusteluja markkinointihenkilöstön kanssa. Lisäksi oma työkokemus digitaalisen markkinoinnin saralla ja toimeksiantajan palveluksessa auttoi työn toteutuksessa. Strategiaan sisältyi tavoitteet, kohderyhmät, kanavavalinnat, sisältöteemat, asiakaspolku, operatiiviset tavoitteet ja mittarit, jakelun suunnitelma sekä vastuullisuus.
Sosiaalisen median markkinointistrategioiden luomisessa vastuullisuuden sisällyttäminen osaksi strategiaa on harvinaista. Vastuullisuus on nykypäivänä merkittävää ja se on yksi toimeksiantajan arvoista. Tämän vuoksi vastuullisuus tuotiin osaksi strategiaa käytännön suositusten muodossa.
Tietoperustassa käsiteltiin sosiaalisen median roolia markkinointivälineenä sekä sosiaalisen median markkinointistrategian sisältöä ja merkitystä yrityksille. Tietoperustassa hyödynnettiin sekä sähköisiä että kirjallisia lähteitä, joiden avulla pyrittiin tarjoamaan ajankohtaista ja kattavaa tietoa aiheesta. Lähteiden ajankohtaisuus oli tärkeää, sillä sosiaalinen media kehittyy ja muuttuu jatkuvasti.
Työn merkitys toimeksiantajalle korostui, sillä heillä ei ollut käytössään sosiaalisen median markkinointistrategiaa. Lisäksi työn tuloksena tehty strategia tarjosi mallin, jota on mahdollista hyödyntää toimeksiantajan asiakkaille tarjottavissa palveluissa mahdollistaen liiketoiminnallisen hyödyn saavuttamisen.
Strategia luotiin tutustumalla tietoperustan lisäksi yrityksen liiketoiminnan strategiaan, markkinointistrategiaan sekä sosiaalisen median läsnäoloon ja käymällä keskusteluja markkinointihenkilöstön kanssa. Lisäksi oma työkokemus digitaalisen markkinoinnin saralla ja toimeksiantajan palveluksessa auttoi työn toteutuksessa. Strategiaan sisältyi tavoitteet, kohderyhmät, kanavavalinnat, sisältöteemat, asiakaspolku, operatiiviset tavoitteet ja mittarit, jakelun suunnitelma sekä vastuullisuus.
Sosiaalisen median markkinointistrategioiden luomisessa vastuullisuuden sisällyttäminen osaksi strategiaa on harvinaista. Vastuullisuus on nykypäivänä merkittävää ja se on yksi toimeksiantajan arvoista. Tämän vuoksi vastuullisuus tuotiin osaksi strategiaa käytännön suositusten muodossa.
Tietoperustassa käsiteltiin sosiaalisen median roolia markkinointivälineenä sekä sosiaalisen median markkinointistrategian sisältöä ja merkitystä yrityksille. Tietoperustassa hyödynnettiin sekä sähköisiä että kirjallisia lähteitä, joiden avulla pyrittiin tarjoamaan ajankohtaista ja kattavaa tietoa aiheesta. Lähteiden ajankohtaisuus oli tärkeää, sillä sosiaalinen media kehittyy ja muuttuu jatkuvasti.
Työn merkitys toimeksiantajalle korostui, sillä heillä ei ollut käytössään sosiaalisen median markkinointistrategiaa. Lisäksi työn tuloksena tehty strategia tarjosi mallin, jota on mahdollista hyödyntää toimeksiantajan asiakkaille tarjottavissa palveluissa mahdollistaen liiketoiminnallisen hyödyn saavuttamisen.