Nuorten naisten suhtautuminen vaatekauppojen TikTok-mainoksiin
Tuononen, Maria (2024)
Tuononen, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050710004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050710004
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään vaatekauppojen TikTok-markkinointia ja miten 23–28-vuotiaat naiset suhtautuvat erilaisiin TikTokissa esiintyviin vaatemainoksiin. TikTok on kasvattanut suosiotaan vuosien aikana huomattavasti ja se koetaan toimivana markkinointikanava kaikenlaisille yrityksille. Tutkimuksessa selvitetään, millaiset mainokset miellyttävät kohderyhmää ja millaiset mainokset koetaan luotaantyöntävinä ja ohitetaan helposti. Lisäksi selvitetään, miten nämä kokemukset vaikuttavat ostopäätöksiin.
Tietoperustassa tarkastellaan TikTokin markkinointimahdollisuuksia ja erilaisia mainostyyppejä sekä kerrotaan vastuullisuudesta ja ylikulutuskulttuurista markkinoinnin näkökulmasta. TikTokin käyttäjälle rakennetaan algoritmin perusteella etusivun syötteelle video- ja kuvavirta, jossa myös erilaiset mainostyypit nähdään. TikTokissa voidaan luoda yritykselle oma profiili, tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa sekä luoda erilaisia maksettuja mainoksia, jotka näytetään muiden TikTok-videoiden joukossa. Nykypäivänä osataan olla kriittisempiä yritysten vastuullisuusviestintää kohtaan ja monet kokevat joidenkin yritysten ja vaikuttajien mainostavan ylikulutuskulttuuria ilman, että mietitään sen vaikutuksia ympäristöön tai ihmisiin. Vastuulliseen TikTok-markkinointiin vaaditaan jatkuvaa seurantaa ja kehitystä sekä reagointia mahdollisiin ongelmakohtiin.
Lisäksi kerrotaan vaikuttajamarkkinoinnista ja TikTok-trendeistä sekä niiden tärkeydestä TikTok-markkinoinnissa. Vaikuttajamarkkinoinnilla voidaan tavoittaa laaja yleisö vaikuttajien avulla. Se perustuu vaikuttajien luomaan sisältöön, jossa esitellään yrityksen tuotteita tai palveluita. Vaikuttajamarkkinoinnissa vastuu sisällöstä kuuluu niin yritykselle kuin vaikuttajallekin. Sovelluksen markkinointi- ja vuorovaikutusmahdollisuuksien ja analytiikan avulla sekä TikTok-trendejä seuraamalla voidaan luoda ja vahvistaa brändiä.
Tutkimus suoritetaan kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jotta vastausten vertaaminen on sujuvaa. Kysely koostuu monivalintakysymyksistä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä. Tutkimukseen saatiin seitsemän vastausta. Jokainen vastaajista käyttää TikTokia päivittäin, joten aihe on heille relevantti. Suurin osa kertoo TikTok-mainoksen vaikuttaneen ostopäätöksiinsä, ja etenkin vaikuttajamarkkinointia pidetään näkyvänä ja toimivana. Tutkimustuloksissa näkyy, että esimerkiksi selkeät, rehelliset ja aidot mainokset herättävät kiinnostusta sekä positiivisia ajatuksia. Vastuullisuutta arvostetaan ja mainokset, jotka koetaan ylikulutuskulttuuriin osallistuvina saavat selvästi kyseenalaistamaan yrityksen arvoja ja brändiä.
Mainostapojen ja yhteistyökumppanien valinta on tutkimustulosten perusteella selkeästi ratkaisevaa menestyksekästä TikTok-markkinointia tavoiteltaessa. TikTok tarjoaa tehokkaan markkinointikanavan, mikäli yritys osaa sitä hyödyntää.
Tietoperustassa tarkastellaan TikTokin markkinointimahdollisuuksia ja erilaisia mainostyyppejä sekä kerrotaan vastuullisuudesta ja ylikulutuskulttuurista markkinoinnin näkökulmasta. TikTokin käyttäjälle rakennetaan algoritmin perusteella etusivun syötteelle video- ja kuvavirta, jossa myös erilaiset mainostyypit nähdään. TikTokissa voidaan luoda yritykselle oma profiili, tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa sekä luoda erilaisia maksettuja mainoksia, jotka näytetään muiden TikTok-videoiden joukossa. Nykypäivänä osataan olla kriittisempiä yritysten vastuullisuusviestintää kohtaan ja monet kokevat joidenkin yritysten ja vaikuttajien mainostavan ylikulutuskulttuuria ilman, että mietitään sen vaikutuksia ympäristöön tai ihmisiin. Vastuulliseen TikTok-markkinointiin vaaditaan jatkuvaa seurantaa ja kehitystä sekä reagointia mahdollisiin ongelmakohtiin.
Lisäksi kerrotaan vaikuttajamarkkinoinnista ja TikTok-trendeistä sekä niiden tärkeydestä TikTok-markkinoinnissa. Vaikuttajamarkkinoinnilla voidaan tavoittaa laaja yleisö vaikuttajien avulla. Se perustuu vaikuttajien luomaan sisältöön, jossa esitellään yrityksen tuotteita tai palveluita. Vaikuttajamarkkinoinnissa vastuu sisällöstä kuuluu niin yritykselle kuin vaikuttajallekin. Sovelluksen markkinointi- ja vuorovaikutusmahdollisuuksien ja analytiikan avulla sekä TikTok-trendejä seuraamalla voidaan luoda ja vahvistaa brändiä.
Tutkimus suoritetaan kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jotta vastausten vertaaminen on sujuvaa. Kysely koostuu monivalintakysymyksistä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä. Tutkimukseen saatiin seitsemän vastausta. Jokainen vastaajista käyttää TikTokia päivittäin, joten aihe on heille relevantti. Suurin osa kertoo TikTok-mainoksen vaikuttaneen ostopäätöksiinsä, ja etenkin vaikuttajamarkkinointia pidetään näkyvänä ja toimivana. Tutkimustuloksissa näkyy, että esimerkiksi selkeät, rehelliset ja aidot mainokset herättävät kiinnostusta sekä positiivisia ajatuksia. Vastuullisuutta arvostetaan ja mainokset, jotka koetaan ylikulutuskulttuuriin osallistuvina saavat selvästi kyseenalaistamaan yrityksen arvoja ja brändiä.
Mainostapojen ja yhteistyökumppanien valinta on tutkimustulosten perusteella selkeästi ratkaisevaa menestyksekästä TikTok-markkinointia tavoiteltaessa. TikTok tarjoaa tehokkaan markkinointikanavan, mikäli yritys osaa sitä hyödyntää.