Silmien rakenteiden ja näön kliininen tutkiminen sairaanhoitajan toimesta : digitaalista opetusmateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille
Kurikka, Nuppu; Lievonen, Sanni; Piilemä, Anna (2024)
Kurikka, Nuppu
Lievonen, Sanni
Piilemä, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810020
Tiivistelmä
Kehittämistyössämme kehitettiin, suunniteltiin ja toteutettiin kuvamateriaalia silmien rakenteiden ja näön kliinisestä tutkimisesta sairaanhoitajan toimesta. Kehittämistyössämme toteutettua kuvamateriaalia hyödynnetään Savonia-ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoiden opintojaksolla, joka on nimeltään, sairaanhoitaja itsenäisenä toimijana ja hoidontarpeen arvioijana. Kuvamateriaalin avulla tarkoituksemme on havainnollistaa silmien ja näön kliinistä tutkimista ja edistää näin ter-veysalaa opiskelevien oppimista aiheeseen liittyen. Terveysalan opettajat voivat hyödyntää toteuttamaamme kuvamateriaalia silmän ja näön kliinisestä tutkimisesta omissa opetustarkoituksissaan. Työn toimeksiantajana toimii Savonian-ammattikorkeakoulu.
Pidämme valitsemaamme aihealuetta silmien ja näön tutkimisesta tärkeänä, koska ihmisen hyvän ja terveen näköaistin ansioista ihminen saa suurimman osan tiedoistaan ympäröivästä maailmastaan. Myös monet näköä ja silmiä heikentävät silmäsairaudet voivat olla pitkään oireettomia, mikä voi jo itsessään heikentää oikea-aikaista hoitoon pääsyä, tutkimista ja näin ollen vaikuttaen merkittävästi näkökyvykkyyteen.
Silmien ja näön kliinisessä tutkimisessa voidaan hyödyntää useita erilaisia välineitä, kuten näkötau-luja, värinäkötestejä, sormiperimetriaa, kynälamppua, tonometria, fluoresiiniliuskoja ja oftalmoskooppia. Välineistön avulla voidaan todeta ja tutkia erilaisia silmäsairauksia ja mahdollisia näkökyvyssä tapahtuneita muutoksia eli näköhäiriöitä.
Tulevaisuudessa terveysalaopiskelijat voisivat opiskella aihetta moniammatillisessa yhteistyössä, esimerkiksi käytännönläheisinä silmien ja näön kliinisen tutkimisen moniammatillisina taitopajoina. Moniammatillisuus koostuisi siitä, että taitopajojen opiskelijat olisivat sairaanhoitajaopiskelijoita, sekä optometristiopiskelijoita. Hyötynä moniammatillisesta taitopajasta olisi vertaisoppiminen ja tiimiopetus yli ammattirajojen.
Pidämme valitsemaamme aihealuetta silmien ja näön tutkimisesta tärkeänä, koska ihmisen hyvän ja terveen näköaistin ansioista ihminen saa suurimman osan tiedoistaan ympäröivästä maailmastaan. Myös monet näköä ja silmiä heikentävät silmäsairaudet voivat olla pitkään oireettomia, mikä voi jo itsessään heikentää oikea-aikaista hoitoon pääsyä, tutkimista ja näin ollen vaikuttaen merkittävästi näkökyvykkyyteen.
Silmien ja näön kliinisessä tutkimisessa voidaan hyödyntää useita erilaisia välineitä, kuten näkötau-luja, värinäkötestejä, sormiperimetriaa, kynälamppua, tonometria, fluoresiiniliuskoja ja oftalmoskooppia. Välineistön avulla voidaan todeta ja tutkia erilaisia silmäsairauksia ja mahdollisia näkökyvyssä tapahtuneita muutoksia eli näköhäiriöitä.
Tulevaisuudessa terveysalaopiskelijat voisivat opiskella aihetta moniammatillisessa yhteistyössä, esimerkiksi käytännönläheisinä silmien ja näön kliinisen tutkimisen moniammatillisina taitopajoina. Moniammatillisuus koostuisi siitä, että taitopajojen opiskelijat olisivat sairaanhoitajaopiskelijoita, sekä optometristiopiskelijoita. Hyötynä moniammatillisesta taitopajasta olisi vertaisoppiminen ja tiimiopetus yli ammattirajojen.