Saavutettavuus osaksi ohjelmistokehitystä palvelumuotoilun keinoin
Arbelius, Outi (2024)
Arbelius, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810100
Tiivistelmä
Digitaalisten palveluiden ja tuotteiden saavutettavuus vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme enenevissä määrin yhteiskunnan digitalisoitumisen myötä. Kun digitaaliset palvelut ja tuotteet ovat osa jokapäiväistä arkeamme, on digitaalisia palveluita tarjoavilla tahoilla lain tuoma velvoite tarjota saavutettavia palveluita, jotka palvelevat mahdollisimman monen loppukäyttäjän tarpeita. Vastuu ei kuitenkaan ole pelkästään palveluntarjoajalla, vaan myös järjestelmäntoimittajalla on vastuu saavutettavien tuotteiden suunnittelusta ja toteutuksesta.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään löytämään ratkaisu, jonka tuella ohjelmistokehitysyritys voi järjestelmäntoimittajana jalkauttaa WCAG 2.2 direktiivit ja saavutettavuuden osaksi tuotekehitysprosessia kustannustehokkaasti ja luotettavasti. Lopputuloksen löytämiseksi opinnäytetyöprosessissa hyödynnetään palvelumuotoilua ja palvelumuotoilun menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa, kuinka palvelumuotoilua ja palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä, voidaan suunnitelmallisesti ja kustannustehokkaasti lisätä saavutettavuuden suunnittelu sekä toteutus osaksi ohjelmistokehitysyrityksen tuotekehitysprosessia.
Tämä opinnäytetyöprosessi pitää sisällään esitutkimusta, asiakasymmärrykseen keräämistä ja lopullisen tuotteen ideointia sekä konseptointia. Sidosryhmiä on osallistettu aktiivisesti tämän opinnäytetyöprosessin aikana palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Palvelumuotoilun menetelmiä on hyödynnetty myös sidosryhmien osallistamisen tuloksien analysoinnissa.
Tämän opinnäytetyöprosessin lopputuloksena syntyy konseptitasoinen toteutus digitaalisesta tuotteesta. Lisäksi tämän opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että saavutettavuus on valtavan laaja asia, jonka toteutukseen tarvitaan ymmärrystä, saavutettavia verkkopalveluita tarvitsevien sidosryhmien aktiivista osallistamista ja säännöllistä kouluttautumista henkilöille, jotka työskentelevät osana verkkopalveluiden tuotekehitysprosessia. Ennen kaikkea saavutettavuuden toteuttaminen vaatii selkeää, luotettavaa ja avointa ohjelmistokehityksen myyntiä.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään löytämään ratkaisu, jonka tuella ohjelmistokehitysyritys voi järjestelmäntoimittajana jalkauttaa WCAG 2.2 direktiivit ja saavutettavuuden osaksi tuotekehitysprosessia kustannustehokkaasti ja luotettavasti. Lopputuloksen löytämiseksi opinnäytetyöprosessissa hyödynnetään palvelumuotoilua ja palvelumuotoilun menetelmiä. Opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa, kuinka palvelumuotoilua ja palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä, voidaan suunnitelmallisesti ja kustannustehokkaasti lisätä saavutettavuuden suunnittelu sekä toteutus osaksi ohjelmistokehitysyrityksen tuotekehitysprosessia.
Tämä opinnäytetyöprosessi pitää sisällään esitutkimusta, asiakasymmärrykseen keräämistä ja lopullisen tuotteen ideointia sekä konseptointia. Sidosryhmiä on osallistettu aktiivisesti tämän opinnäytetyöprosessin aikana palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Palvelumuotoilun menetelmiä on hyödynnetty myös sidosryhmien osallistamisen tuloksien analysoinnissa.
Tämän opinnäytetyöprosessin lopputuloksena syntyy konseptitasoinen toteutus digitaalisesta tuotteesta. Lisäksi tämän opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että saavutettavuus on valtavan laaja asia, jonka toteutukseen tarvitaan ymmärrystä, saavutettavia verkkopalveluita tarvitsevien sidosryhmien aktiivista osallistamista ja säännöllistä kouluttautumista henkilöille, jotka työskentelevät osana verkkopalveluiden tuotekehitysprosessia. Ennen kaikkea saavutettavuuden toteuttaminen vaatii selkeää, luotettavaa ja avointa ohjelmistokehityksen myyntiä.