Tunnettuuden kasvattaminen vaikuttajamarkkinoinnin avulla - Case: Kannusali
Jylhä, Ella (2024)
Jylhä, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079917
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa selvitettiin, miten Kannusalin tunnettuutta voitaisiin kasvattaa vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ajankohtaista tietoa Kannusalin tunnettuuden nykytilasta sekä vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksista tunnettuuden kasvattamisessa. Tavoitteena oli luoda keinoja Kannusalin tunnettuuden kasvattamiseen. Työn tilaajana toimii Espoon kaupungin kulttuuritalo Kannusali.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisen median ja sen kanavien, vaikuttajamarkkinoinnin ja tunnettuuden teemojen ympärille. Teoriassa nousivat esille myös vaikuttajamarkkinoinnin keinot tunnettuuden kasvattamisessa. Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksenä oli “Miten Kannusalin tunnettuutta voidaan kasvattaa vaikuttajamarkkinoinnin avulla?”.
Tutkimuskysymykseen vastattiin käyttämällä aineistonkeruumenetelminä kyselyä, strukturoitua haastattelua ja benchmarkingia. Kyselyssä selvitettiin Kannusalin tunnettuuden nykytilaa Uudenmaan alueen tapahtumakävijöiden keskuudessa. Haastattelut toteutettiin strukturoituina haastatteluina vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskenteleville. Haastattelussa selvitettiin, mitkä eri vaikuttajamarkkinoinnin keinot kasvattavat tunnettuutta. Benchmarkingissa tutkittiin ja vertailtiin kolmen vertailukohteen avulla, miten muut alan toimijat hyödyntävät vaikuttajamarkkinointia. Benchmarkingin vertailukohteiksi valikoituivat Museokortti, Ruisrock sekä Barbie-elokuva.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että Kannusalin tunnettuuden nykytila on autetun tunnettuuden tasolla. Tämän lisäksi tuloksista nousi esille erilaisia keinoja kasvattaa tunnettuutta vaikuttajayhteistöiden avulla. Tietopohjan ja tuloksien avulla syntyi kehittämisehdotuksia Kannusalin tunnettuuden kasvattamiseen vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Opinnäytetyön kehitysehdotukset ovat sekä ajankohtaisia että konkreettisia, ja niistä hyötyvät opinnäytetyön tilaajan lisäksi myös muut kulttuurin ja vaikuttajamarkkinoinnin alalla työskentelevät.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisen median ja sen kanavien, vaikuttajamarkkinoinnin ja tunnettuuden teemojen ympärille. Teoriassa nousivat esille myös vaikuttajamarkkinoinnin keinot tunnettuuden kasvattamisessa. Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksenä oli “Miten Kannusalin tunnettuutta voidaan kasvattaa vaikuttajamarkkinoinnin avulla?”.
Tutkimuskysymykseen vastattiin käyttämällä aineistonkeruumenetelminä kyselyä, strukturoitua haastattelua ja benchmarkingia. Kyselyssä selvitettiin Kannusalin tunnettuuden nykytilaa Uudenmaan alueen tapahtumakävijöiden keskuudessa. Haastattelut toteutettiin strukturoituina haastatteluina vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskenteleville. Haastattelussa selvitettiin, mitkä eri vaikuttajamarkkinoinnin keinot kasvattavat tunnettuutta. Benchmarkingissa tutkittiin ja vertailtiin kolmen vertailukohteen avulla, miten muut alan toimijat hyödyntävät vaikuttajamarkkinointia. Benchmarkingin vertailukohteiksi valikoituivat Museokortti, Ruisrock sekä Barbie-elokuva.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että Kannusalin tunnettuuden nykytila on autetun tunnettuuden tasolla. Tämän lisäksi tuloksista nousi esille erilaisia keinoja kasvattaa tunnettuutta vaikuttajayhteistöiden avulla. Tietopohjan ja tuloksien avulla syntyi kehittämisehdotuksia Kannusalin tunnettuuden kasvattamiseen vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Opinnäytetyön kehitysehdotukset ovat sekä ajankohtaisia että konkreettisia, ja niistä hyötyvät opinnäytetyön tilaajan lisäksi myös muut kulttuurin ja vaikuttajamarkkinoinnin alalla työskentelevät.