Palkitsemisen vaikutus työmotivaatioon
Kekäläinen, Milla (2024)
Kekäläinen, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810098
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli tutkia palkitsemisen vaikutusta työmotivaatioon työntekijän näkökulmasta. Opinnäytteen toimeksiantajana toimi Barona Oy. Tavoitteena oli selvittää, koetaanko aineeton vai aineellinen palkitseminen motivoivammaksi ja millaista palkitsemisen tulisi olla.
Opinnäytteen tietoperustassa käsitellään palkitsemista ja sen eri tapoja, kuten aineetonta ja aineellista palkitsemista. Tietoperustassa käsitellään myös motivaatiota ja muutamia tunnet-tuja motivaatioteorioita sekä työmotivaatiota.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin suurimmaksi osaksi määrällistä tutkimusta, mutta myös laa-dullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake, joka lähetettiin 65 työnte-kijälle. Kyselyllä pyrittiin selvittämään vastaukset tutkimuskysymyksiin. Kysely toteutettiin anonyymisti.
Opinnäytteen tietoperustan ja tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että eri henkilöt mo-tivoituvat eri palkitsemisen keinoista. Tämän tutkimuksen perusteella aineeton ja aineellinen palkitseminen koetaan yhtä tärkeänä motivaation kannalta. Tutkimuskyselystä saadut vas-taukset ovat suoraan yhteydessä tietoperustaan.
Opinnäytteen tietoperustassa käsitellään palkitsemista ja sen eri tapoja, kuten aineetonta ja aineellista palkitsemista. Tietoperustassa käsitellään myös motivaatiota ja muutamia tunnet-tuja motivaatioteorioita sekä työmotivaatiota.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin suurimmaksi osaksi määrällistä tutkimusta, mutta myös laa-dullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake, joka lähetettiin 65 työnte-kijälle. Kyselyllä pyrittiin selvittämään vastaukset tutkimuskysymyksiin. Kysely toteutettiin anonyymisti.
Opinnäytteen tietoperustan ja tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että eri henkilöt mo-tivoituvat eri palkitsemisen keinoista. Tämän tutkimuksen perusteella aineeton ja aineellinen palkitseminen koetaan yhtä tärkeänä motivaation kannalta. Tutkimuskyselystä saadut vas-taukset ovat suoraan yhteydessä tietoperustaan.