Kivan kaverin aarrearkku : materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten kaveri- ja tunnetaitojen tukemiseen
Jaakkola, Johanna (2024)
Jaakkola, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079986
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi kaveri- ja tunnetaitoja käsittelevä kasvatusmateriaalipaketti erääseen pääkaupunkiseudulla sijaitsevaan yksityisen päiväkotiketjun päiväkotiin. Työ suunnattiin kahdelle lapsiryhmälle kasvattajineen. Tuotoksen päätavoitteena oli tukea kasvattajien työtä 3–5-vuotiaiden lasten kaveri- ja tunnetaitokasvatuksessa. Muita tavoitteita materiaalipaketille olivat helppokäyttöisyys, monipuolisuus sekä vastaavuus kasvattajien toiveille ja lapsiryhmien tarpeille.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään tunne- ja vuorovaikutustaitoja käsitteleviin teorioihin. Materiaalipaketin suunnitteluun hyödynnettiin teoriaa kaveritaitojen neljästä osa-alueesta ja RULER-mallin teoriaa viidestä keskeisestä tunnetaidosta. Lisäksi tuotoksen suunnittelussa huomioitiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaiset oppimisen alueet sekä positiivisen pedagogiikan, kokopäiväpedagogiikan ja seikkailupedagogiikan näkökulmat. Muita tässä kehittämistyössä keskeisiä aiheita ovat 3–5-vuotiaan lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitys, leikki, varhaiskasvatus ja pedagoginen toiminta varhaiskasvatuksessa.
Kehittämistyössä kasvattajien toiveita ja ryhmien tarpeita kartoitettiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi viisi kasvattajaa. Kyselyvastausten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta laadittiin Kivan kaverin aarrearkku, joka koostuu 13 kaveritaitoja tukevasta ja 7 tunnetaitoja tukevasta leikkikortista, tunnetaitoja harjoittavasta lautapelistä, tunnekorteista, leikeissä tarvittavista kuvista, tukiviittomista sekä materiaalipaketin käyttöoppaasta. Kasvattajat arvioivat valmista tuotosta testaamalla sitä käytännössä ja vastaamalla arviointikyselyyn.
Arvioinnin perusteella tuotos vastasi sille asetettuja tavoitteita. Kasvattajat kokivat, että materiaalipaketista oli apua kaveri- ja tunnetaitokasvatuksessa. Vaikka tuotos suunniteltiin erityisesti yhteistyöpäiväkodin käyttöön, sen toimintaideoita voidaan hyödyntää myös muissa päiväkodeissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään tunne- ja vuorovaikutustaitoja käsitteleviin teorioihin. Materiaalipaketin suunnitteluun hyödynnettiin teoriaa kaveritaitojen neljästä osa-alueesta ja RULER-mallin teoriaa viidestä keskeisestä tunnetaidosta. Lisäksi tuotoksen suunnittelussa huomioitiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaiset oppimisen alueet sekä positiivisen pedagogiikan, kokopäiväpedagogiikan ja seikkailupedagogiikan näkökulmat. Muita tässä kehittämistyössä keskeisiä aiheita ovat 3–5-vuotiaan lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitys, leikki, varhaiskasvatus ja pedagoginen toiminta varhaiskasvatuksessa.
Kehittämistyössä kasvattajien toiveita ja ryhmien tarpeita kartoitettiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi viisi kasvattajaa. Kyselyvastausten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta laadittiin Kivan kaverin aarrearkku, joka koostuu 13 kaveritaitoja tukevasta ja 7 tunnetaitoja tukevasta leikkikortista, tunnetaitoja harjoittavasta lautapelistä, tunnekorteista, leikeissä tarvittavista kuvista, tukiviittomista sekä materiaalipaketin käyttöoppaasta. Kasvattajat arvioivat valmista tuotosta testaamalla sitä käytännössä ja vastaamalla arviointikyselyyn.
Arvioinnin perusteella tuotos vastasi sille asetettuja tavoitteita. Kasvattajat kokivat, että materiaalipaketista oli apua kaveri- ja tunnetaitokasvatuksessa. Vaikka tuotos suunniteltiin erityisesti yhteistyöpäiväkodin käyttöön, sen toimintaideoita voidaan hyödyntää myös muissa päiväkodeissa.