Kuinka palvelumuotoilun työkalut voivat auttaa sovelluksen alkusuunnittelussa? : case: Vantaan ammattioppilaitos Varian hakijapalvelut
Jokinen, Ari (2024)
Jokinen, Ari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050710005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050710005
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Vantaan ammattiopisto Varian hakijapalveluiden asiakkaista ja hakijapalveluiden työprosessista, jotta myöhemmin toteutettava sovellus toteutuisi käyttäjälähtöisesti suunniteltuna. Opinnäytetyöni liittyi Varian hakijapalveluiden digitaaliseen hankkeeseen, jossa etsittiin heidän käyttöönsä sopivaa digitaalista palvelua.
Opinnäytetyöni tutkimuskysymyksenä oli selvittää, kuinka palvelumuotoilun työkalut voivat auttaa Varian hakijapalveluiden sovelluksen alkusuunnittelussa. Tavoitteenani oli, että opinnäytetyöstäni on myös hyötyä siinä vaiheessa, kun sovelluksen kehitystyö alkaa.
Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua asiantuntijahaastattelua ja kehittämistyötä tehtiin palvelumuotoilun persoona-, skenaario- ja palvelupolkutyökaluja käyttäen.
Työn avulla saatiin selville Varian hakijapalveluiden jatkuvan haun piiriin kuuluvat hakijaryhmät, ja heidän erilaiset motivaationsa, vahvuudet ja haasteet. Tutkimustyössä selvisi, että sovellus on liian haastava palvelu useille hakijoille, ja parempi vaihtoehto olisi massatekstiviestit mahdollistava tekstiviestipalvelu.
Opinnäytetyöni tutkimuskysymyksenä oli selvittää, kuinka palvelumuotoilun työkalut voivat auttaa Varian hakijapalveluiden sovelluksen alkusuunnittelussa. Tavoitteenani oli, että opinnäytetyöstäni on myös hyötyä siinä vaiheessa, kun sovelluksen kehitystyö alkaa.
Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua asiantuntijahaastattelua ja kehittämistyötä tehtiin palvelumuotoilun persoona-, skenaario- ja palvelupolkutyökaluja käyttäen.
Työn avulla saatiin selville Varian hakijapalveluiden jatkuvan haun piiriin kuuluvat hakijaryhmät, ja heidän erilaiset motivaationsa, vahvuudet ja haasteet. Tutkimustyössä selvisi, että sovellus on liian haastava palvelu useille hakijoille, ja parempi vaihtoehto olisi massatekstiviestit mahdollistava tekstiviestipalvelu.