Taitavasti vuorovaikuttamalla onnistuneempiin mikitystuloksiin : vuorovaikutusosaamisen merkitys ääniassistentin työssä
Poikela, Inka (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810103
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään vuorovaikutusosaamisen merkitystä ääniassistentin työssä. Opinnäytetyö tutkii eri vuorovaikutuksen keinoja, joiden myötä ääniassistentin on mahdollista saavuttaa niin teknisesti kuin sosiaalisesti onnistunut mikitystulos. Työssä pyritään vastaamaan siihen, miten työtilanteissa voidaan taitavasti vuorovaikuttamalla saavuttaa onnistunut lopputulos monialaisessa yhteistyössä mikitystilanteen erityispiirteet huomioiden.
Aihetta tutkitaan kirjallisen aineiston sekä esimerkkituotantojen aikana tuotettujen havaintomuistiinpanojen pohjalta. Kirjallista aineistoa hyödynnetään audiovisuaalisen alan materiaalien lisäksi myös hoito-, sosiaali- ja opetusalan puolelta. Havaintomuistiinpanot on tuotettu puolestaan ääniassistentin työn näkökulmasta kolmen eri kotimaisen fiktiivisen televisiotuotannon kuvausten aikana.
Aineiston pohjalta löydettiin useita eri tapoja saavuttaa onnistunut mikitystulos vuorovaikutusosaamista hyödyntämällä. Ääniassistentin on mahdollista omassa työssään toteuttaa taitavaa vuorovaikuttamista, mutta mikitystuloksen onnistuminen vaatii myös monialaista yhteistyötä sekä avointa kommunikaatiota työryhmän jäsenten välillä. Opinnäytetyön myötä selvisi myös, että vuorovaikutusosaamisen merkityksestä ääniassistentin työssä löytyy melko vähän alan omaa kirjallisuutta. Aiheesta olisi hyvä kerätä jatkossa yhä enemmän kirjallista materiaalia, jotta tieto ei siirtyisi eteenpäin ainoastaan suullisesti tekijältä toiselle. Myös alan opetuksessa olisi hyödyllistä painottaa yhä enemmän työn sosiaalista puolta.
Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti kenttä-äänestä kiinnostuneille audiovisuaalisen alan opiskelijoille ja tekijöille. Työ on kuitenkin hyödyllinen myös muiden osastojen edustajille, sillä mikitystilanteet sekä niiden onnistuminen vaativat ääniassistentin ammattiosaamisen lisäksi monialaista yhteistyötä sekä laajempaa ymmärrystä mikitystilanteiden onnistumista tukevista olosuhteista.
Aihetta tutkitaan kirjallisen aineiston sekä esimerkkituotantojen aikana tuotettujen havaintomuistiinpanojen pohjalta. Kirjallista aineistoa hyödynnetään audiovisuaalisen alan materiaalien lisäksi myös hoito-, sosiaali- ja opetusalan puolelta. Havaintomuistiinpanot on tuotettu puolestaan ääniassistentin työn näkökulmasta kolmen eri kotimaisen fiktiivisen televisiotuotannon kuvausten aikana.
Aineiston pohjalta löydettiin useita eri tapoja saavuttaa onnistunut mikitystulos vuorovaikutusosaamista hyödyntämällä. Ääniassistentin on mahdollista omassa työssään toteuttaa taitavaa vuorovaikuttamista, mutta mikitystuloksen onnistuminen vaatii myös monialaista yhteistyötä sekä avointa kommunikaatiota työryhmän jäsenten välillä. Opinnäytetyön myötä selvisi myös, että vuorovaikutusosaamisen merkityksestä ääniassistentin työssä löytyy melko vähän alan omaa kirjallisuutta. Aiheesta olisi hyvä kerätä jatkossa yhä enemmän kirjallista materiaalia, jotta tieto ei siirtyisi eteenpäin ainoastaan suullisesti tekijältä toiselle. Myös alan opetuksessa olisi hyödyllistä painottaa yhä enemmän työn sosiaalista puolta.
Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti kenttä-äänestä kiinnostuneille audiovisuaalisen alan opiskelijoille ja tekijöille. Työ on kuitenkin hyödyllinen myös muiden osastojen edustajille, sillä mikitystilanteet sekä niiden onnistuminen vaativat ääniassistentin ammattiosaamisen lisäksi monialaista yhteistyötä sekä laajempaa ymmärrystä mikitystilanteiden onnistumista tukevista olosuhteista.