Nuorten tunnetaitojen opettaminen seikkailupedagogiikan avulla (SYKE-kortteja hyödyntäen)
Keskikallio, Karoliina (2024)
Keskikallio, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810011
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella kolmen tunnin mittainen koulutus nuorten tunnetaitojen opettamisesta seikkailupedagogiikan ja SYKE (Syventävä keskustelu) -korttien avulla. Lisäksi opinnäytetyöhön sisältyy ”Tunnetaitoja seikkaillen”- opas, jossa kerrotaan, miten nuorten kanssa toimivat aikuiset pystyvät opettamaan nuorille tunnetaitoja seikkailupedagogiikan avulla ja miten SYKE-korttien tunnepisara-kortteja voi hyödyntää tunnetaitojen opettamisessa.
Koulutuksen ja oppaan tavoitteena on inspiroida nuorten kanssa toimivia aikuisia integroimaan tunnetaidot osaksi arkea sekä rohkaista heitä kokeilemaan seikkailupedagogista toimintaa nuorten kanssa. Kuitenkin syvempi tarkoitus on tukea nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja oppimista tunnetaitoja opettamalla ja seikkailuliikuntaa lisäämällä. Opinnäytetyöni tutkimuskysymys oli: miten tunnetai toja opetetaan nuorille ja voiko seikkailupedagogiikkaa ja SYKE-kortteja hyödyntää tässä kokonaisuudessa?
Opinnäytetyössä kuvataan ensin tunnetaitojen ja seikkailupedagogiikan tietoperustaa, jonka jälkeen kuvaillaan koulutuksen ja pakopelin suunnittelun vaiheita ja oppaan toteutusta. Tärkeimpänä teoreettisena viitekehyksenä toimii Polyvagaalinen teoria, jonka pohjalle tämä kaikki on rakennettu. Lisäksi seikkailupedagogiikka ja myönteinen tunnistaminen kulkevat koko ajan mukana koulutuksen ja oppaan suunnittelussa.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että tunnetaitoja opetetaan pääsääntöisesti nuorille aikuisten omien tunnetaitojen, turvallisen esimerkin ja kanssasäätelyn avulla vuorovaikutustilanteissa. Lisäksi tunnetaitojen opettaminen seikkailupedagogiikan avulla voisi olla erittäin hyvä ratkaisu, sillä seikkailupedagogiikan periaatteet tukevat tunnetaitoja jo itsessään. SYKE-korttien tunnepisara-kortit sopivat sekä arjen tunnetaitojen opettamiseen, että seikkailupedagogiikan avulla opettamiseen. Avainsanat seikkailukasvatus, kokemuksellinen oppiminen, tunnetaidot Muita tietoja Työhön liittyy ”Tunnetaitoja seikkaillen”-opas tunnetaitojen opettamiseen seikkailupedagogiikan (ja SYKE-korttien) avulla (liitteet 1 & 2)
Koulutuksen ja oppaan tavoitteena on inspiroida nuorten kanssa toimivia aikuisia integroimaan tunnetaidot osaksi arkea sekä rohkaista heitä kokeilemaan seikkailupedagogista toimintaa nuorten kanssa. Kuitenkin syvempi tarkoitus on tukea nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja oppimista tunnetaitoja opettamalla ja seikkailuliikuntaa lisäämällä. Opinnäytetyöni tutkimuskysymys oli: miten tunnetai toja opetetaan nuorille ja voiko seikkailupedagogiikkaa ja SYKE-kortteja hyödyntää tässä kokonaisuudessa?
Opinnäytetyössä kuvataan ensin tunnetaitojen ja seikkailupedagogiikan tietoperustaa, jonka jälkeen kuvaillaan koulutuksen ja pakopelin suunnittelun vaiheita ja oppaan toteutusta. Tärkeimpänä teoreettisena viitekehyksenä toimii Polyvagaalinen teoria, jonka pohjalle tämä kaikki on rakennettu. Lisäksi seikkailupedagogiikka ja myönteinen tunnistaminen kulkevat koko ajan mukana koulutuksen ja oppaan suunnittelussa.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että tunnetaitoja opetetaan pääsääntöisesti nuorille aikuisten omien tunnetaitojen, turvallisen esimerkin ja kanssasäätelyn avulla vuorovaikutustilanteissa. Lisäksi tunnetaitojen opettaminen seikkailupedagogiikan avulla voisi olla erittäin hyvä ratkaisu, sillä seikkailupedagogiikan periaatteet tukevat tunnetaitoja jo itsessään. SYKE-korttien tunnepisara-kortit sopivat sekä arjen tunnetaitojen opettamiseen, että seikkailupedagogiikan avulla opettamiseen. Avainsanat seikkailukasvatus, kokemuksellinen oppiminen, tunnetaidot Muita tietoja Työhön liittyy ”Tunnetaitoja seikkaillen”-opas tunnetaitojen opettamiseen seikkailupedagogiikan (ja SYKE-korttien) avulla (liitteet 1 & 2)